As histórias em quadrinhos como linguagem fomentadora de reflexões – uma análise de coleções de livros didáticos de ciências naturais do ensino fundamental
Abstract
O livro didático tem despertado o interesse de muitos pesquisadores nas últimas décadas, constituindo-se num objeto cultural que gera intensas polêmicas e críticas de muitos setores. Ainda assim, tem sido considerado como um instrumento fundamental no processo de escolarização, apesar dos avanços tecnológicos e da enorme variedade de materiais curriculares disponíveis na atualidade. Nesse sentido, muitas foram as mudanças ocorridas em sua estrutura de forma a atender as demandas educacionais atuais, como por exemplo, a utilização de linguagens diversificadas para articular os conteúdos curriculares. O presente estudo realizou uma análise em 3 coleções didáticas de Ciências Naturais e Língua Portuguesa do 1º. e 2º. ciclos do ensino fundamental objetivando analisar a forma com que os autores dessas coleções utilizam tiras e histórias em quadrinhos (HQ) para introduzir ou complementar tópicos curriculares dessas disciplinas no ensino fundamental. A escolha por tais disciplinas partiu da nossa percepção de que esse tipo de linguagem poderia estar sendo subutilizada nos livros de Ciências Naturais quando comparados aos de Língua Portuguesa.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-20
How to Cite
Kamel, C., & Rocque, L. de L. (2011). As histórias em quadrinhos como linguagem fomentadora de reflexões – uma análise de coleções de livros didáticos de ciências naturais do ensino fundamental. Brazilian Journal of Research in Science Education, 6(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4044
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.