Atividade Orientadora de Ensino e a apreensão de conhecimentos em Química
Abstract
Neste artigo, pretende-se discutir sobre os indícios acerca do processo de apreensão de conhecimentos no contexto da disciplina de Química Analítica Qualitativa (QAQ). O presente estudo se faz relevante uma vez que a disciplina sofreu, ao longo dos anos, uma considerável redução de sua carga horária e decorrentes reestruturações. Apesar dessas reestruturações terem sido introduzidas na disciplina nos cursos de Química do Departamento de Química da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (DQ/FFCLRP/USP), observa-se que o aprendizado dos alunos ainda tem ficado muito aquém do desejado. Destarte, a partir do desenvolvimento de uma Atividade Orientadora de Ensino com alunos do terceiro semestre do curso de Licenciatura em Química, buscamos obter indícios desse processo, pautando este estudo no enfoque Histórico-Cultural e na Teoria da Atividade. A pesquisa foi de caráter qualitativo com enfoque na pesquisa-ação. Observou-se que a linguagem desempenha um importante papel na apropriação de conhecimento. E a AOE é uma ferramenta didático-metodológica interessante para tornar o processo de ensino e aprendizagem significativo na disciplina de QAQ.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.