Ensino do Filo Porifera em região de espongiofauna: o ambiente imediato em aulas de Ciências
Keywords:
Ensino de Zoologia, Meio Ambiente, Invertebrados, Esponjas, Baía de CamamuAbstract
O ensino de Zoologia na Educação Básica não deve focar a memorização de nomes e de características morfofisiológicas. Para uma aprendizagem significativa, espera-se que um estudo contextualizado da fauna regional, aproveitando-se do ambiente imediato, seja contemplado nas aulas de Ciências, notadamente em regiões de grande biomassa de determinados grupos animais. Com interesses voltados nesse tema, foi implementada uma pesquisa que teve o objetivo de delinear um perfil do ensino e do conhecimento de professores de Ciências e/ou Biologia, que lecionam sobre o Filo Porifera, em região de grande ocorrência de espongiofauna. Ao final deste estudo, além de mostrar aspectos formativos com lacunas impeditivas para uma percepção ampliada acerca desses animais, o perfil construído apresenta outras implicações que nos levam a refletir sobre o ensino de Zoologia e o ambiente imediato dos alunos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.