Uma educação na perspectiva ambiental crítica, complexa e reflexiva
Keywords:
Educação ambiental, ensino de ciências, crítico, complexidade, reflexivoAbstract
Nesse artigo investigam-se elementos que podem contribuir para uma formação socioambiental que vá além da reprodução dos discursos presentes nos currículos tradicionais de ciências, incorporando uma dimensão crítica ao próprio conhecimento científico. Como ponto de partida, constata-se a dificuldade em incorporar a dimensão crítica às práticas educacionais e à visão de ciência. No sentido de superar essas limitações, as leituras e reflexões desenvolvidas apontam para a potencial contribuição de dois aspectos. Por um lado, a compreensão das questões ambientais na perspectiva do pensamento complexo. Nesse âmbito, enfatiza-se a forma de compreender a relação ser humano/natureza, não mais de dominação, mas de interação, além de sinalizar a complexidade da dinâmica dos sistemas naturais em sua evolução temporal. Por outro lado, e para integrar tal perspectiva a uma educação que sinalize a atuação, discutem-se os espaços sociais nos quais os indivíduos podem atuar, compartilhando o conceito de sociedade moderna e reflexiva. Nesse sentido, trata-se de promover uma formação escolar compatível com as mudanças e riscos presentes na sociedade. Isso deve incluir condições para que os indivíduos reflitam antes, durante e após se posicionarem, contemplando aspectos da criticidade, complexidade e reflexividade, o que conduz a uma educação na perspectiva Ambiental Crítica, Complexa e Reflexiva (EACCR).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.