Proposal for self-recognition of undergraduate courses in Engineering in view of the new National Curriculum Guidelines

case study in the Civil Engineering course at the State University of Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2025.37455

Keywords:

education in Engineering, National Curricular Guidelines, Pedagogical Project of the Course

Abstract

The changes proposed by the new National Curricula Guidelines for undergraduate studies in Engineering published in 2019 suggest significant changes for engineering education. It is necessary to understand how to implement them through strategies that provide real transformations and are consistent with the reality of each educational institution. This work presents a guide for the initial phases of change process and implementation of the new National Curricula Guidelines in the Engineering courses pedagogical design in a sequence of steps and recommendations. The steps are presented and exemplified in a case study in the Civil Engineering course at the State University of Santa Catarina. The results showed that the applied methodology was able to recognize particularities of the course, helping to design a new curriculum.

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Author Biographies

  • Jennifer Perreira dos Santos, Santa Catarina State University

    Bacharel em Engenharia Civil pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2022). Atua como projetista estrutural com ênfase em estruturas de concreto armado. Participou ativamente do Núcleo Docente Estruturante que discutiu a atualização do curso de acordo com as novas Diretrizes Curriculares Nacionais em 2021. É autora de artigos sobre o tema de reformulação curricular publicados no Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE).

  • Leonardo Romero Monteiro, Santa Catarina State University

    Atualmente é Professor Adjunto da Universidade do Estado de Santa Catarina. Doutor e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Recursos Hídricos e Saneamento Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui graduação em Engenharia Sanitária e Ambiental pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Tem experiência na área de Hidráulica, Mecânica dos Fluidos e Hidrologia.

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Published

2025-05-09

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Article

How to Cite

SANTOS, Jennifer Perreira dos; MONTEIRO, Leonardo Romero. Proposal for self-recognition of undergraduate courses in Engineering in view of the new National Curriculum Guidelines: case study in the Civil Engineering course at the State University of Santa Catarina. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 15, p. 1–23, 2025. DOI: 10.35699/2237-5864.2025.37455. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37455. Acesso em: 14 dec. 2025.