University social responsibility in teacher training
theory-practical relationship in Institutional Program for Teaching Initiation
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19721Keywords:
Teacher training, Teaching knowledge, Pedagogical practiceAbstract
Initial teacher training implies considering the university's responsibility regarding its social commitment in view of the changes in the education field and also considering, in this process, a set of important knowledge for teaching activities. The main objective of this study is to show the results of an initial teacher training program, through the Technical Cooperation Agreement signed between the State University of Piauí and the Corrente City Hall (Piauí), called Institutional Program for Teaching Initiation. Quantitative and qualitative approaches were adopted in the research and the survey technique was used for data collection. 40 people joined the research: 17 teachers, 6 managers and 17 scholarship holders. Two important points stand out: satisfactorily, the activities developed under the Institutional Program for Teaching Initiation are very adequate; the challenges pointed out by the participating subjects refer much more to the teaching-learning process in basic education than to the program's methodology and logistics.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Formação de professores: pensar e fazer. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CALDERÓN, Adolfo Ignácio. Responsabilidade social universitária: contribuições para o fortalecimento do debate no Brasil. Revista da Associação Brasileira de Mantenedores de Ensino Superior (ESTUDOS), Brasília, ano 24, n. 36, p. 8-22, jun. 2006.
DAY, Christopher. Formar docentes: cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el presorado. Madrid, Espanha: Narcea Ed., 2005.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
HAAS, Célia Maria. Responsabilidade social da educação superior: uma abordagem na perspectiva do diálogo interdisciplinar. Revista da Associação Brasileira de Mantenedores de Ensino Superior (ESTUDOS), Brasília, DF: Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior; Athalaia Gráfica e Editora Ltda., n. 4, p. 19-28, maio 2009.
HERRERA, Alma. Responsabilidade social das universidades. In: GUNI. Educação superior em um tempo de transformação: novas dinâmicas para a responsabilidade social. Tradução: Vera Muller. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 41-42.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MACÊDO, Arthur Roquete de. O papel social da universidade. Revista da Associação Brasileira de Mantenedores de Ensino Superior (ESTUDOS), Brasília, ano 23, n. 34, p. 7-12, abr. 2005.
NÓVOA, António. A formação de professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
PIAUÍ. Termo de Cooperação Técnica n. 002/2017. Governo do Estado do Piauí. Diário Oficial do Estado do Piauí, n. 136, 21 de julho de 2017, p. 66.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2008.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e Formação profissional. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
VALLAEYS, François. Responsabilidade social universitária: uma definição prudente e responsável. Revista do Desenvolvimento Regional/Faccat, Taquara, RS, v. 14, n. 2, p. 159-173, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.26767/coloquio.v14i2.723.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).