An evaluation on the difficulties for entering undergraduate Chemistry courses in Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.1976

Keywords:

Learning difficulties, Chemistry Teaching, Chemistry Students

Abstract

The experiences along the first year at the university are very important for the students’ permanence in undergraduate education. However, the process of teaching and learning is usually filled with difficulties and in Chemistry teaching it is not different; there are many barriers to the construction of knowledge. The aim of this research was to identify some difficulties in the beginning of the Chemistry course by students at the Federal Rural University of Pernambuco in the Academic Unit of Serra Talhada. The quantitative research consisted on the application of a questionnaire to 40 students from the first and second periods. The results reveal some difficulties faced by the students such as the need for abstracting Chemistry concepts, pointing out difficulties in basic education as the main cause. Studies on students monitoring are of great importance, because they contribute to the way we perceive the university freshmen, allowing us to understand their difficulties.

Author Biographies

  • Jéssica Itaiane Ramos de Souza, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, PE, Brasil.

    Unidade Acadêmica de Serra Talhada (UAST). Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Estudante de graduação do curso de licenciatura em Química da UFRPE, na Unidade Acadêmica de Serra Talhada, é bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação cientifica (PIBIC).

  • Quesia dos Santos Souza Leite, Faculdade Frassineti do Recife (FAFIRE), Recife, PE, Brasil.

    Colégio Souza Leão. Faculdade Frassineti do Recife (FAFIRE). Docente em Língua Portuguesa e especialista em Linguística Aplicada no Ensino da Língua Portuguesa. Desenvolve pesquisas em variação linguística, formação de professores e leitura cientifica.

  • Bruno Silva Leite, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, PE, Brasil.

    Unidade Acadêmica de Serra Talhada (UAST). Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Programa de PósGraduação em Química – Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente de Química. É mestre em Ensino de Ciências e realiza doutoramento em Química Computacional. Desenvolve pesquisas em Ensino de Química com aplicação das TICs no Ensino; Instrumentação para o Ensino; Formação de professores. É coordenador do grupo de pesquisa de Inves gação de Prá cas Metodológicas no Ensino de Química e do Laboratório para Elaboração e Utilização de Tecnologias no Ensino de Química.

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Published

2015-04-30

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How to Cite

An evaluation on the difficulties for entering undergraduate Chemistry courses in Pernambuco. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 135–159, 2015. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.1976. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1976. Acesso em: 23 dec. 2024.

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