An evaluation on the difficulties for entering undergraduate Chemistry courses in Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.1976Keywords:
Learning difficulties, Chemistry Teaching, Chemistry StudentsAbstract
The experiences along the first year at the university are very important for the students’ permanence in undergraduate education. However, the process of teaching and learning is usually filled with difficulties and in Chemistry teaching it is not different; there are many barriers to the construction of knowledge. The aim of this research was to identify some difficulties in the beginning of the Chemistry course by students at the Federal Rural University of Pernambuco in the Academic Unit of Serra Talhada. The quantitative research consisted on the application of a questionnaire to 40 students from the first and second periods. The results reveal some difficulties faced by the students such as the need for abstracting Chemistry concepts, pointing out difficulties in basic education as the main cause. Studies on students monitoring are of great importance, because they contribute to the way we perceive the university freshmen, allowing us to understand their difficulties.
References
ANDERSSON, B. Pupils’ conceptions of matter and its transformations (age 12-16). Studies in Science Education, v. 18, p. 53-85, 1990.
ARASASINGHAM, R. D.; TAAGEPERA, M.; POTTER, F.; LONJERS, S. Using knowledge space theory to assess student understanding of stoichiometry. Journal of Chemical Educa on, v. 81, n. 10, p. 1.517-1.524, 2004.
AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune and Stratton, 1963.
BACHELARD, G. A formação do espírito cient´ífico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução: Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BECKER, F. O que é o construtivismo? Revista de Educação AEC, v. 21, n. 83, p. 7-15, 1992.
BOO, H. K. Students’ understandings of chemical bonds and the energetic of chemical reactions. Journal of Research in Science Teaching, v. 35, n. 5, p. 569-581, 1998.
CAPOVILLA, S. L.; SANTOS, A. A. A. Avaliação da influência de atividades extramuros no desenvolvimento pessoal de universitários. Psico-USF, v. 6, p. 49-58, 2001.
CAVALCANTE, D. D.; SILVA, A. F. A. Modelos didáticos de professores: concepções de ensino-aprendizagem e experimentação. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINODE QUÍMICA, 14. 2008. Curitiba, Anais... Curitiba: UFPR, 2008.
CROSS, D.; AMOUROUX, R.; CHASTRETTE, M.; LEBER, J.; FAYOL, M. Conceptions of First-Year University Students of the Constituents of matter and the notions of acids and bases. European Journal of Science Educa on, v. 8, n. 3, p. 305-313, 1986.
CUNHA, M. I. O bom professor e sua prática. Campinas: Papirus, 1999.
FERNANDES, L. S.; CAMPOS, A. F.; JUNIOR, C. A. C. M. Concepções Alternativas dos Estudantes sobre Ligação Química. Experiências em Ensino de Ciências, v. 5, n. 3, p. 19-27, 2010.
FERNANDEZ, C.; MARCONDES, M. E. R. Concepções dos estudantes sobre ligação Química. Química Nova na Escola, v. 24, n. 2, p. 20-24, 2006.
FIOR, C. A.; MERCURI, E. Formação universitária: o impacto das atividades não obrigatórias. In: MERCURI, E.; POLYDORO, S. A. J. (Orgs.), Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral, 2003, p. 129-154.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa cientifica. Fortaleza: UEC, 2002.
GALAGOSKY, L.; ADURIZ-BRAVO, A. Modelos y analogías en la enseñanza de las Ciencias Naturales. El concepto de modelo didáctico analógico. Enseñanza de las Ciencias, v. 19, n. 2, p. 231-242, 2001.
GOMES, H. J. P.; OLIVEIRA, O. B.; Obstáculos epistemológicos no ensino de ciências: um estudo sobre suas influências nas concepções de átomo. Ciência e cognição, v. 12, 2007.
KUH, G. D. The other curriculum: out-of-class experiences associated with student learning and personal development. The Journal of Higher Educa on, v. 66, n. 2, p. 123-155, 1995.
KUH, G. D.; HU, S. The effects of student-faculty interaction in the 1990s. The Review of Higher Educa on, v. 24, n. 3, p. 309-332, 2001.
LECOURT, D. Para uma crítica da epistemologia. Lisboa: Assírio Alvim, 1980.
LOPES, A. C. Livros didáticos: Obstáculos ao aprendizado da ciência química. Química Nova, v. 15, n. 3, p. 254–261, 2007.
MALDANER, O. A. A Formação Inicial e Continuada de Professores de Química – Professores/Pesquisadores. Ijuí: UNIJUÍ, 2003.
MENDONÇA, P. C. C.; JUSTI, R.; OLIVEIRA, M. M. Analogias sobre Ligações Químicas elaboradas por alunos do ensino médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 6, n. 1, p. 22-34, 2006.
MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação e Educação, v. 2, p. 27-35, 1995.
MOREIRA, A. C.; KIMA, F. M.; SILVA, P. N. A difícil tarefa de acadêmicos de curso noturno em conciliar trabalho e Estudo. Interdisciplinar: Revista Eletrônica da Univar, n. 6, p. 51-56, 2011.
MORTIMER, E. F. O Significado das fórmulas Químicas. Química Nova na Escola, n. 3, p. 19-21, 1996.
MORTIMER, E. F. Regra do octeto e teoria da ligação química no ensino médio: dogma ou ciência? Química Nova, v. 17, n. 2, p. 243-252, 1994.
NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Learning how to learn. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
NUÑES, I. B.; RAMALHO, B. L. Fundamentos do Ensino-Aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática: o novo ensino médio. Porto Alegre: Sulina, 2004.
PARENTE, L. T. S. Bachelard e a química: no ensino e na pesquisa. Fortaleza: Ed. da Universidade Federal do Ceará, 1990.
PASCARELLA, E. T.; TERENZINI, E. T. How college affects students: A third decade of research. v. 2. San Francisco: Jossey-Bass, 2005.
PEREIRA, J. E. D. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, n. 68, 1999.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências – do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A.; GOMEZ, L.; SERRANO, M.; SANZ, A. Procesos cognitivos en la comprensión de la ciencia: las ideas de los adolescentes sobre la química. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, 1991.
REASON, R. D. ROBINSON, W. R. An alternative framework for chemical bonding. Journal of Chemical Educa on, v. 75, n. 9, p. 1.074-1.075, 1998.
REASON, R. D.; TERENZINI, P. T.; DOMINGO, R. J. First things first: Developing academic competence in the first year of college. Research in HigherEducation, v. 47, p. 149-175, 2006.
RIBOLDI, L.; PLIEGO, O.; ODETTI, H. El enlance químico: Una conceptualización poco comprendida. Enseñanza de lasciencias, v. 22, n. 2, p. 195-212, 2004. ROSS, B.; MUNBY, H. Concept Mapping and Misconcep" ons: a Study of High-School Students’ Understandings of Acids and Bases. International Journal of Science Educa on, v. 13, n. 1, p. 11-23, 1991.
SAVOY, L. G. Balancing chemical equations. School Science Review, v. 69, n. 249, p. 713-720, 1988.
SCHNETZLER, R. P.; ARAGÃO, R. M. R. Importância, sentido e contribuições de pesquisa para o ensino de química. Revista Química Nova na Escola, n. 1, 1995.
SILVA, D.N. A desmotivação do professor em sala de aula, nas escolas públicas do município de São José dos Campos – SP. 2012. 52p. Monografia. Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Campus Curitiba. 2012.
SILVA, S. M.; EICHLER, M. L.; SALGADO, T. D. M.; DEL PINO, J. C. Concepções alternativas de calouros de química para os estados de agregação da matéria, solubilidade e a expansão térmica do ar. In: V ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, Bauru. Anais...Bauru: ABRAPEC, 2005.
SILVA, S. M.; MORAIS, L.; EICHLER, M. L; SALGADO, T. D. M.; DEL PINO, J. C. Concepções alternativas de calouros de química para os conceitos de termodinâmica e equilíbrio químico. In: VI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2007.
SOARES, A. P.; ALMEIDA, L. A., DINIZ, A. M.; GUISANDE, M. A. Modelo multidimensional de ajustamento de jovens ao contexto universitário (MMAU): Estudo com estudantes de ciências e tecnologias versus ciências sociais e humanas. Análise Psicológica, v. 24, n. 1, p. 15-27. 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).