Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.2027

Keywords:

Academic review, Argumentation, Genres

Abstract

In this paper, we conducted a study of the academic review. Three reasons justify the study of this genre. Firstly, the review is a genre in which academic argumentation is central. Secondly, it is an important instrument of circulation and consolidation of knowledge in the different areas of knowledge. Thirdly, this genre of texts is one of the most requested by teachers in different stages of a college degree. Based on the descendant perspective proposed by Bakhtin/Volochínov, the present study does not limit the understanding of the genre to its formal aspects of composition. Without disregard those aspects, the study begins with the contextual dimension of the review. Then, it focuses the macrotexture of the genre. Finally, it studies their linguistic dimension.

Author Biography

  • Gustavo Ximenes Cunha, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Alfenas, MG, Brasil.

    Mestre e doutor em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde desenvolveu pesquisa de pósdoutorado de 2014 a 2015. É professor adjunto do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas e do programa de pós-graduação em Gestão Pública e Sociedade da Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG). É pesquisador do grupo de estudos sobre a Articulação do Discurso e do grupo de estudos da Oralidade e da Escrita, ambos da UFMG. Seus trabalhos mais recentes investigam, numa perspectiva cognitivo-interacionista, o impacto do contexto sobre diferentes planos da organização do discurso.

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Published

2016-01-07

Issue

Section

Article

How to Cite

Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 183–210, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.2027. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027. Acesso em: 19 dec. 2024.