Knowledge and practices of the educator as an educational coordinator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.2034

Keywords:

Pedagogical coordination, Educator training, Knowledge and teaching practices

Abstract

This paper aims to fill a gap in academic productions regarding the knowledge and practices necessary to the educator to act at the pedagogical coordination of schools. Discussing various issues on this theme it seeks to promote a fruitful reflection in academic circles, especially in schools of education, offices in charge of training the educator. Is the pedagogical coordination a position or a function? Was the term “educational coordinator” constituted only into an attenuating to the negative connotation of the term “pedagogical supervisor”, the one who occupied a mere controlling activity of the teaching pedagogical practice? What is expected today from the professionals who coordinate the pedagogical practice of teachers? What knowledge must they have? What is their main role? Can the pedagogical coordinator be considered the “educator of educators”? We expect to contribute to the debate and highlight the knowledge and practices demanded from this professional and what should be part of their training.

Author Biography

  • Raquel Quirino, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Pedagoga pelo Centro Universitário de Belo Horizonte (UNIBH); mestre em Educação Tecnológica pelo CEFET-MG; doutora em Educação pela Faculdade de Educação (FaE) da UFMG, com estágio pós-doutoral concluído na mesma instituição. Professora adjunta do CEFET-MG, no qual atua como docente no Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica (PPGET) e no Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes (PEFPD). Atua como pesquisadora na área de formação e qualificação profissional, dialogando, sobretudo, com as relações de gênero na Ciência e Tecnologia (C&T), no trabalho e na educação profissional e tecnológica. Na formação docente, atua nas áreas de Didática e Estágio Supervisionado.

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Published

2016-01-07

Issue

Section

Article

How to Cite

Knowledge and practices of the educator as an educational coordinator. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 31–56, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.2034. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2034. Acesso em: 19 dec. 2024.