Knowledge built based on experience and teacher training
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21722Keywords:
Dentistry teachers, Professional training, Continuing education, Higher educationAbstract
The objective of the study was to analyze teachers' perception of knowledge built on experience and teacher training. It is a qualitative, analytical-observational study. The study population was composed of Bachelor of Dentistry Teachers who had links with the University of Pernambuco, Arcoverde campus, in the year 2016. Out of a total of ten teachers, eight agreed to participate in the research. The interviews were conducted based on an open questionnaire, with the interview recorded and transcribed. The interviewed teachers answered four guiding questions as well as one question about the work resources. The analysis of this content was carried out, and later, the Collective Subject Speech was elaborated. The results found in this study suggest that teachers identify attitudes/postures/elements of some of their former teachers in their current practices. It is possible to conclude that teachers transmit experiences lived as scholars in their pedagogical practices, besides self-identifying their former teachers' attitudes and postures.
References
BATISTA, Nildo Alves. Desenvolvimento docente na área da Saúde: uma análise. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 283-294, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-77462005000200003&script=sci_abstract&tlng=pt. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003. Acesso em: 27 out. 2020.
CAVACO, Maria Helena. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, António. (org.). Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1999. p. 155-191.
CECIM, Jéssica da Silva Rodrigues; STRAFORINI, Rafael. Narrativa autobiográfica e formação docente em Geografia: reconstruindo percursos formativos a partir da narrativa da experiência. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 14, n. 2, p. 1-18, 2018. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/52725/25808. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v14i2.52725. Acesso em: 27 out. 2020.
CHISM, Nancy Van Note; LEES, N. Douglas; EVENBECK, Scott. Faculty development for teaching innovation. Liberal Education, Washington, v. 88, n. 3, p. 34-41, 2002.
CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 609-626, set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022013005000014&script=sci_abstract&tlng=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000014. Acesso em: 27 out. 2020.
ESTEVE, José Manuel. O mal estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru: EDUSC, 1999.
FEUERWERKER, Laura Camargo Macruz; SENA, Roseni Rosangela. Contribuição ao movimento de mudança na formação profissional em saúde: uma avaliação das experiências UNI. Interface, Botucatu, v. 6, n. 10, p. 37-49, fev. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832002000100004&lng=en&nrm=iso. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832002000100004. Acesso em: 27 out. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
GIL, Antônio Carlos. Metodologia do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2005.
HILGER, Thaís Rafaela. Aprendizagem significativa e representações sociais: aproximações teóricas. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 6, n. 3, p. 1-19, dez. 2016. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID87/v6_n3_a2016.pdf. Acesso em: 27 out. 2020.
JUNGES, Kelen dos Santos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Prática docente no ensino superior: a formação pedagógica como mobilizadora de mudança. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 285-317, jan./abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2014v33n1p285/31220. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2014v33n1p285. Acesso em: 27 out. 2020.
LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa. Caixas do Sul: EDUCS, 2005.
MARTINEZ, Maria Carmen; PARAGUAY, Ana Isabel Bruzzi Bezerra; LATORRE, Maria do Rosário Dias de Oliveira. Relação entre satisfação com aspectos psicossociais e saúde dos trabalhadores. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 55-61, fev. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-89102004000100008&script=sci_abstract&tlng=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102004000100008. Acesso em: 27 out. 2020.
MORAES, Gustavo Simão et al. A didática no ensino odontológico: percepções de docentes. Revista da ABENO, Londrina, v. 18, n. 2, p. 27-36, 2018. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/451/392. DOI: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.451. Acesso em: 27 out. 2020.
NORO, Luiz Roberto Augusto et al. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Revista da ABENO, Londrina, v. 15, n. 1, p. 2-11, 2015. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/146/130. DOI: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i1.146. Acesso em: 27 out. 2020.
NORO, Luiz Roberto Augusto. A importância da aula. Revista da ABENO, Londrina, v. 15, n. 4, p. 91-99, 2015. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/229/193. DOI: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i4.22. Acesso em: 27 out. 2020.
PEREIRA, Meira Chaves; NASCIMENTO, Fabrício do. A universidade brasileira e a formação de professores para o ensino superior. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 2, n. 2, p. 101-110, 2016. Disponível em: https://laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/961/1187. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220201622164p.101-110. Acesso em: 27 out. 2020.
PRYJMA, Marielda Ferreira; OLIVEIRA, Oséias Santos de. O desenvolvimento profissional dos professores da educação superior: reflexões sobre a aprendizagem para a docência. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 136, p. 841-857, set. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302016005001104&script=sci_abstract&tlng=pt. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302016151055. Acesso em: 27 out. 2020.
RIOS, Izabel Cristina; SCHRAIBER, Lilia Blima. A relação professor-aluno em Medicina – um estudo sobre o encontro pedagógico. Revista Brasileira de Educação Médica, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 308-316, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v36n3/04.pdf. Acesso em: 27 out. 2020.
ROSSI, Fernanda; HUNGER, Dagmar. As etapas da carreira docente e o processo de formação continuada de professores de Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 323-338, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1807-55092012000200014&lng=pt&nrm=iso. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000200014. Acesso em: 27 out. 2020.
SADALLA, Ana Maria Falcão de Aragão et al. Teorias implícitas na ação docente: contribuição teórica ao desenvolvimento do professor prático- reflexivo. In: AZZI, Roberta Gurgel; BATISTA, Sylvia Helena Souza da Silva; SADALLA, Ana Maria Falcão de Aragão. Formação de professores: discutindo o ensino de Psicologia. Campinas: Alínea, 2000. p. 21-38.
SETTE-DE-SOUZA, Pedro Henrique. Motivating learners in pandemic period through WhatsApp and Google Meet. Journal of Dental Education, Washington, p. 1-2, 2020. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jdd.12352. DOI: https://doi.org/10.1002/jdd.12352. Acesso em: 27 out. 2020.
SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel da. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 13, p. 5-24, 2000. Disponível em: www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: 27 out. 2020.
VOCHIKOVSKI, Laína et al. Didática no ensino superior: desafios e perspectivas dos docentes de Odontologia da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Revista da ABENO, Londrina, v. 18, n. 3, p. 12-23, 2018. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/471/440. DOI: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i3.471. Acesso em: 27 out. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rafaelly Galindo dos Santos Pereira, Renata de Oliveira Cartaxo, Herika de Arruda Mauricio, Pedro Henrique Sette-de-Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).