Professional knowledge mobilized by teacher engineers in order to manage pedagogical practice dilemmas

Authors

  • Jefferson da Silva Moreira Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5918-7928
  • Marinalva Lopes Ribeiro Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2252

Keywords:

University teaching, Professional dilemma, Teacher training, Teaching cases

Abstract

This work presents the results of a qualitative research, which aimed to investigate professional knowledge mobilized by university teachers of engineering courses from a public university, in order to manage classroom dilemmas. Contributions from Bardin, Juarrero, Legendre, Nono, Mizukami, Shulman, among others, gave the theoretical background support to the data analysis. The data were collected through a questionnaire containing a teaching case, and through some questions answered by four teachers working on Computer Engineering, Food Engineering, and Civil Engineering courses. The results bring evidences that some of teacher’s dilemmas are related to the fact that sometimes they are not properly prepared to their classes, to dealing with professional ethical issues, and classroom plagiarism. While talking about professional knowledge, teachers emphasize the specific content, pedagogy, and didactics, besides the affective dimension. As source of knowledge, they point out the teaching internship, and partnership learning.

Author Biographies

  • Jefferson da Silva Moreira, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

    Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professor da educação básica. Atuou como bolsista de iniciação científica pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB) e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). É membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU). 

  • Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

    Doutora em Educação pela Université de Sherbrooke (2004), com Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Possui graduação em licenciatura em Letras pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1974) e em Pedagogia pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna (1976). Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU).

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Published

2017-06-30

Issue

Section

Article

How to Cite

Professional knowledge mobilized by teacher engineers in order to manage pedagogical practice dilemmas. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 124–141, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2252. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2252. Acesso em: 23 dec. 2024.