The interdisciplinarity of Engineering courses

Authors

  • Elisângela Pavanelo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus Guaratinguetá, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2926-5793
  • José Silvério Edmundo Germano Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA), São José dos Campos, SP, Brasil.
  • Priscila Lourenço Freitas-Lemes Universidade do Vale do Paraíba (Univap), São José dos Campos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8677-7272

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2274

Keywords:

Engineering courses, Interdisciplinary, Physics lab

Abstract

Changes in the present day society have stimulated reflections about what would be the role of the University. Thus, instead of “hyper specialization” of the disciplines in the university context, one has the idea of interdisciplinarity as a way of understanding and working on education. Despite of interdisciplinarity in engineering courses being characterized as a crucial step to better qualify and train professionals for the current job market, the actions with this emphasis are few and isolated. This article presents an interdisciplinary work developed for first year students of Fundamental Engineering Course, involving the disciplines of Technical Drawing, Computer Assisted Design, Physics and Aeronautics. The results of this work range from the rewarding commitment of the students to the positive evaluation of the disciplines, indicating that this is possibly a productive path for future professionals.

Author Biographies

  • Elisângela Pavanelo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus Guaratinguetá, SP, Brasil.

    Possui graduação em Matemática – Licenciatura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-SJRP) (2000), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Rio Claro (2004) e doutorado na linha de pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática, pela USP-SP.

  • José Silvério Edmundo Germano, Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA), São José dos Campos, SP, Brasil.

    Graduado em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1982), mestre em Física pelo ITA (1985) e doutor em Física pelo ITA (1992). Atualmente é professor associado do ITA e  atua no desenvolvimento de projetos ligados à utilização das novas tecnologias computacionais no ensino de Física, tais como experimentos de física controlados remotamente pela internet (WEBLAB).

  • Priscila Lourenço Freitas-Lemes, Universidade do Vale do Paraíba (Univap), São José dos Campos, SP, Brasil.

    Possui graduação em Matemática pela Universidade do Vale do Paraíba (UNIVAP), mestrado e doutorado em Física e Astronomia pela mesma universidade. Atualmente faz pós-doutorado no ITA e é professora na UNIVAP.

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Published

2017-12-07

Issue

Section

Article

How to Cite

The interdisciplinarity of Engineering courses. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 130–148, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2274. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2274. Acesso em: 19 dec. 2024.