Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity

experience report on necessary joints

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2339

Keywords:

Medical education, Primary Health Care, Family health, Public health policy

Abstract

We report a compulsory curricular implantation experience of 225 hours in three sequential semesters of the Federal University of Minas Gerais medical course, focused on the skills development in service practice. The educational strategies for student development are described as: health care network recognition and its territory, the social determination of health-disease process, the work process of the equipment, the establishment of bond and the interpersonal relations. Guided by pedagogical intentionality and health services cooperation, actions were tutored by teachers and accounted with specialized team participation in the activities developed in Health Units, territory and households. An adequate evaluation of Primary Health Care and a valuation of Health Promotion actions developed from the addressed communities health needs were evidenced in the reflexive portfolios about the practice, demonstrating the initiative success.

Author Biographies

  • Leonardo Cançado Monteiro Savassi, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

    Médico de família e comunidade, pediatra, mestre e doutor em Educação em Saúde, especialização em Saúde da Família, qualificação em Gestão do SUS. Docente do Departamento de Medicina de Família e Comunidade, Saúde Mental e Coletiva (DEMSC) da Escola de Medicina da Universidade Federal de Ouro Preto. Docente do Departamento de Pediatria da Universidade Federal de Minas Gerais.

  • Elizabeth Costa Dias, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Especialista em Medicina do Trabalho em 1973, em Saúde Pública, pela Escola Nacional de Saúde Pública/Escola de Saúde de Minas Gerais, em 1980, mestre em Medicina Tropical em 1981 e doutora em Saúde Coletiva, área de Saúde Ocupacional pela Universidade Estadual de Campinas em 1994 e pós-doutorado na Jonhs Hopkins School of Public Health, Baltimore, USA em 2001. Professora do Departamento de Medicina Preventiva e Social da Faculdade de Medicina da UFMG.

  • Eliane Dias Gontijo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Médica pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestrado e Doutorado em Medicina (Medicina Tropical) pela Universidade Federal de Minas Gerais. Pós-Doutorado (2005) na Fiocruz. Professora Titular do Departamento de Medicina Preventiva e Social FMUFMG, na área de Epidemiologia. 

Published

2018-07-11

Issue

Section

Article

How to Cite

Medical Training, Primary Care and Interdisciplinarity: experience report on necessary joints. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 189–204, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2339. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2339. Acesso em: 19 dec. 2024.

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