Learning in the light of Andragogy

comparation of student perception among Accounting courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24343

Keywords:

Andragogy, Learning, Accounting

Abstract

This study analyzed the student perception regarding the learning process in the academic educational environment of the Accounting course, under the Andragogy proposed by Knowles, Holton and Swanson (2011), comparing two higher education institutions, with a survey that has been applied for 148 students. In the data collection instrument, the scales of low, moderate and high agreement were used, through t-test. The results showed that the respondents of both institutions have a high understanding of the necessity to learn, consider themselves independent and responsible for the learning process, presented low and moderate agreement as planning their own studies and that they need other people’s support to learn and they accept new teaching methodologies. It is concluded that students are in the process of assimilating andragogical fundamentals when they identify learning as a pleasant experience, its utility to solve daily situations and commitment to their own studies.

Author Biographies

  • Kelly Renata Mariani Kozievitch, Universidade do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, PR, Brasil.

    Mestranda em Contabilidade pela Universidade do Oeste do Paraná – Unioeste. Especialista em Auditoria e Perícia Contábil. Professora universitária das disciplinas de Contabilidade Pública, Atuarial e Prática Profissional no Centro Universitário Dinâmica das Cataratas – UDC em Foz do Iguaçu - PR.

  • Lucas Précoma Lorenzini, Universidade do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, PR, Brasil.

    Mestrando em contabilidade pela Universidade do Oeste do Paraná – Unioeste, campi Cascavel, Gestor de Custos e Planejamento estratégico orçamentário e professor universitário nas disciplinas de Gestão de Custos, Contabilidade e Auditoria e Perícia.

  • Moacir Borges da Silva , Universidade do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, PR, Brasil.

    Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Unioeste –Brasil, 1985; Especialização em Auditoria e Gerência Financeira pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste, Título: Gerência do Capital de Giro. Orientador: Edison Luiz Leismann,1999; Graduação em Direito pela União Educacional de Cascavel, UNIVEL, Brasil, Título: Substituição Tributária. Orientador: Charles R Resin. 2003.

  • Silvana Anita Walter, Universidade do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, PR, Brasil.

    Doutora em Administração pela PUCPR. Professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Leciona no Programa de Pós-Graduação em Contabilidade e na Graduação em Administração. Leciona disciplinas de Técnicas relacionadas à Pesquisa e Metodologia da Pesquisa Qualitativa. Estuda preferencialmente o Ensino e a Pesquisa em Administração e Contabilidade (teorias, metodologias de ensino e pesquisa). É bolsista produtividade em pesquisa. Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Campus de Marechal Cândido Rondon.

References

BELLAN, Zezina. Andragogia em ação: como ensinar adultos sem ser maçante. São Paulo: Câmara Brasileira do Livro, 2005.

BRANDÃO, Jammilly Mikaela Fagundes; CAVALCANTE, Erica Dayane Chaves; TEMOTEO, Joelma Abrantes Guedes. O Processo de Aprendizagem de Alunos de Turismo e Hotelaria Sob a Perspectiva Andragógica. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, São Paulo, v. 8, n. 3, p. 531-551, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.7784/rbtur.v8i3.802.

CARVALHO, José Ricardo. Andragogia: saberes docentes na educação de adultos. Revista Diálogos Acadêmicos, Fortaleza, v. 5, n. 2, p. 79-85, 2017.

CORTINA, Jose M. What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of applied psychology, Washington, v. 78, n. 1, p. 98, 1993. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98.

COSTA, Patrícia de Souza; GOMES, Gilvania de Souza; BRAUNBECK, Guillermo O.; SANTANA, Maria Eduarda Gomes. Um safari no Brasil: evidências sobre o ensino baseado na estrutura conceitual. Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v. 9, n. 76, p. 129-147, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1808-057x201804760.

EBOLI, Marisa. O papel das lideranças no êxito de um sistema de educação corporativa. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 45, n. 4, p. 118-122, 2005.

FRANCO, David Silva; PAIVA, Kely Cesar Martins de; HELMOLD, Stefânia de Castro. Possibilidades e desafios para uma abordagem andragógica no ensino em Administração e Contabilidade. Revista ADM.MADE, Rio de Janeiro, v. 19 n. 3, p. 16-33, 2015.

GODOI, Alexandre Franco; FERREIRA, Jeferson Vinhas. Metodologia ativa de aprendizagem para o ensino em administração: relatos da experiência com a aplicação do peer instruction em uma instituição de ensino superior. Revista Eletrônica de Administração, Franca, v. 15, n. 2, p. 337-352, 2016.

HAIR JR., Joseph F.; BABIN, Barry; MONEY, Arthur H.; SAMOUEL, Phillip. (2007). Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. [S.l.]: Bookman Companhia, 2005.

KNOWLES, Malcolm S.; HOLTON, Elwood F.; SWANSON, Richard A. The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development. Londres: Elsevier, 2011.

KNOWLES, Malcolm S. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Westchester: Follett Pub. Co, 1980.

KOLB, David A. Experiential learning. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1984.

ROGERS, Carl R.; FREIBERG, H. Jerome. Freedom to learn. Columbus: Charles E. Merrill Pub, 1969.

ROMANZI, Junior Vitório; VIDI Franciele. Andragogia: um caminho didático no ensino superior. Revista Conversatio, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 258-273, 2017.

SCHLOCHAUER, Conrado; LEME, Maria Isabel da Silva. Aprendizagem ao longo da vida: uma condição fundamental para a carreira. Revista de Carreiras e Pessoas, São Paulo, v. 2, n. 2, 2012. DOI: https://doi.org/10.20503/recape.v2i2.11864.

SCHMIDT, Paulo; OTT, Ernani; SANTOS, José Luis dos; FERNANDES, Andreia Castiglia. Perfil dos alunos do curso de Ciências Contábeis de Instituições de Ensino do Sul do Brasil. ConTexto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Controladoria e Contabilidade da UFRGS, Porto Alegre, v. 12, n. 21, 2012.

SILVA, Maria Luiza de Carvalho Araújo da; TORRES, Milton Luiz. O estado da arte em Andragogia: uma análise nas produções científicas. Acta Científica, Engenheiro Coelho, v. 26, n. 2, p. 43-54, 2017. DOI: https://doi.org/10.19141/2236-2622.actacientifica.v26.n2.p43-54.

Published

2021-03-11

Issue

Section

Article

How to Cite

Learning in the light of Andragogy: comparation of student perception among Accounting courses. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24343. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24343. Acesso em: 19 dec. 2024.