Continuing education for teacher educators in the area of natural sciences
what elements to consider?
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24488Keywords:
Higher teaching, Formative elements, Narratives, Science teaching, Continuing teacher educationAbstract
The process of continuing teacher education in higher education is taken as the guiding theme of the discussions presented here. We intend to bring results of a research in which we seek to understand the constituent elements of this process. To account for the discussions, we have invested in the analysis of narratives produced by six teacher educators who participate in the continuing education actions developed by the project named Formative Cycles in the Teaching of Science. The production of monads (ROSA; RAMOS, 2015), through textualization of the narratives, is the way which was used to deal with the results. The elements that stood out, among all the ones to be considered, are: Formative Dialogue; Systematization of Experiences and Reflective Narratives. The text is an invitation to the dialogue with regard to Research-Training-Action as a context that provides the dialogue about being and making teaching in science in a critical and reflective way.
References
ALARCÃO, Isabel. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 2010.
BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.
CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Teoria crítica de la enseñanza: investigación-acción en la formación del professorado. Barcelona: Martinez Roca, 1988.
CONTRERAS, José. ¿Que és?. Cuadernos de Pedagogia, n. 224, p. 7-12, abr. 1994.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. Tradução: Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002.
CUNHA, Maria Isabel da. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.
GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Investigação-Formação-Ação em Ciências: um Caminho para Reconstruir a Relação entre Livro Didático, o Professor e o Ensino. Curitiba: Prismas, 2013.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.
MALDANER, Otávio Aloísio. A formação inicial e continuada de professores de Química: professores/pesquisadores. Ijuí: UNIJUÍ, 2000.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 15-34.
NÓVOA, António. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2007.
PERSON, Vanessa Aina; GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Demarcando elementos constitutivos da formação continuada de professores de ciências. In: BONOTTO, Danusa de Lara; LEITE, Fabiane de Andrade Leite; GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Movimentos formativos: desafios para pensar a educação em ciências e matemática. Tubarão: Copiart, 2016.
PERSON, Vanessa Aina; BREMM, Daniele; GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. A formação continuada de professores de Ciências: elementos constitutivos do processo. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 10, n. 3, p. 141-147, 2019. DOI: https://doi.org/10.24317/2358-0399.2019v10i3.10840.
PORLÁN, Rafael; MARTÍN, José. El diario del profesor. Sevilla: Díada Editora, 2001.
REIS, Pedro Rocha. As narrativas na formação de Professores e na investigação em educação. Nuances, São Paulo, v. 15, n. 16, p. 17-34, jan./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v15i16.174.
REIS, Gabriela Alves de Souza Vasconcelos dos; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Compartilhar, estudar, ampliar olhares: narrativas docentes sobre formação continuada. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 1, p. 1-18, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844180983.
ROSA, Maria Inês Petrucci; RAMOS, Tacita Ansanello. Identidades docentes no Ensino Médio: investigando narrativas a partir de práticas curriculares disciplinares. Pro-Posições, Campinas, v. 26, n. 1, p. 141-160, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201507601.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. 1. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
SILVA, Lenice Heloisa de Arruda; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Buscando o caminho do meio: a “sala de espelhos” na construção de parcerias entre professores e formadores de professores de Ciências. Ciência e Educação, Bauru, v. 6, n. 1, p. 43-54, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132000000100005.
TOZETTO, Susana Soares; MARTINEZ, Flávia Wegrzyn. Os conhecimentos pedagógicos na formação inicial no curso de Ciências Biológicas. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 11, n. 3, p. 755-778, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2016v11n3p755-778.
ZANON, Lenir Basso. Interações de licenciandos, formadores e professores na elaboração conceitual de prática docente: módulos triádicos na licenciatura de Química. 2003. 451f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2003.
ZEICHNER, Kenneth M. Formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Franciele Siqueira Radetzke, Roque Ismael da Costa Güllich
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).