Emergency Remote Teaching in a Medicine course

an assessment of teaching work from students’ perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24654

Keywords:

Emergency Remote Education, Medical education, Active teaching methodologies, Problem-Based Learning

Abstract

As has been the case in other face-to-face courses, the teaching methodologies of several medical training courses have been adapted due to the social isolation imposed by the SARS-CoV-2 pandemic. Thus, many higher education institutions started to adopt Emergency Remote Education (ERE) in order not to paralyze their academic activities. The objective of this work was to evaluate the implementation of the ERE in a Faculty of Medical Sciences located in São José dos Campos, São Paulo, Brazil, from the student perspective. The research is of a qualitative and quantitative nature, of the Case Study type. The analysis of the results demonstrated the adaptation and satisfaction of the students with the adopted didactic sequence, which alternated asynchronous and synchronous methodologies, especially the use of videos recorded by teachers. These results can provide data for studies that seek to investigate the impact of digital technologies on the training of higher education students; however, they should be considered from the context in which they were adopted.

Author Biographies

  • Rodolffo da Silva Fossa, Faculdade de Ciências Médicas de São José dos Campos (HUMANITAS), São José dos Campos, SP, Brasil.

    Acadêmico de medicina na Faculdade de Ciências Médicas de São José dos Campos – HUMANITAS.

  • André Campos Benedetti, Faculdade de Ciências Médicas de São José dos Campos (HUMANITAS), São José dos Campos, SP, Brasil.

    Acadêmico de Medicina na Faculdade de Ciências Médicas de São José dos Campos – HUMANITAS.

  • Patricia Elisa do Couto Chipoletti Esteves, Faculdade de Ciências Médicas de São José dos Campos (HUMANITAS), São José dos Campos, SP, Brasil. Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, SP, Brasil.

    Doutora em Ensino de Ciências e Matemática – UNICAMP. Possui mestrado em Ciências pela Universidade do Vale do Paraíba – UNIVAP. Possui Licenciatura em Ciência e Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de Taubaté – UNITAU. Professora e Coordenadora do Núcleo de Avaliação da FCMSJC-HUMANITAS. Professora colaboradora no Departamento de Geologia e Recursos Naturais do Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP.

  • Rinaldo Henrique Aguilar da Silva, Faculdade de Ciências Médicas de São José dos Campos (HUMANITAS), São José dos Campos, SP, Brasil.

    Pós-Doutor em Ensino em Saúde pelo Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde (CEDESS-UNIFESP). Doutorado em Genética Médica pela Universidade Federal de São Carlos. Mestrado em Genética Médica pela Universidade Federal de São Carlos. Docente do curso de Medicina e Enfermagem da FAMEMA. Diretor de Ensino, Pesquisa e Extensão na FCM/SJC-HUMANITAS.

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Ensino Remoto Emergencial em um curso de Medicina: avaliação do trabalho docente na perspectiva discente

Published

2020-12-16

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times

How to Cite

Emergency Remote Teaching in a Medicine course: an assessment of teaching work from students’ perspective. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–21, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24654. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24654. Acesso em: 19 dec. 2024.