Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24721Keywords:
Project-Based Learning, Hybrid teaching, BiochemistryAbstract
Biochemistry is defined by students as a collection of chemical structures and reactions that are difficult to assimilate and disintegrate from their professional practice. Given this context, this article aims to present a successful experience using Project-Based Learning to build biochemical concepts, configuring a proposal based on the assumptions of hybrid teaching. The research has a qualitative methodological approach and was carried out within the scope of a discipline of Biochemistry, from the Biological Sciences Degree course of a higher education institution. For the development of the projects, students received guidance through tools such as Virtual Learning Environment Moodle, WhatsApp group and email of the discipline. Finally, the moments experienced in person and virtually shows the potential of hybrid teaching in the light of Project-Based Learning with regard to contextualized and meaningful conceptual development for undergraduate students.
Downloads
References
BACICH, Lilian; MORAN, José. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, n. 25, p. 45-47, jun. 2015.
BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2018.
BAYNES, John W.; DOMINICZAK, Marek H. Bioquímica Médica. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2019.
BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e a prática pedagógica. 6 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
BENDER, Willian N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A pesquisa qualitativa e suas questões filosóficas e científicas. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 11, n. 1, p. 91-107, 2006.
BOFF, Eva Teresinha de Oliveira; PANSERA-DE-ARAÚJO, Maria Cristina. A significação do conceito energia no contexto da situação de estudo alimento: produção e consumo. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 123-142, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4127. Acesso em: 12 jul. 2020.
CADENA, Marília Ribeiro Sales. Primeiros passos em Moodle para professores. Recife: Sistema Integrado de Bibliotecas da UFRPE, 2020.
GARCÊS, Bruno Pereira; SANTOS, Kelly de Oliveira; OLIVEIRA, Carlos Alberto de. Aprendizagem baseada em projetos no ensino de bioquímica metabólica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, p. 527-534, 2018. Número especial 1.
GONÇALVES, Emerson Nunes da Costa; COMARÚ, Michele Waltz. Contribuições da Pedagogia de Projetos na Construção do Perfil Reflexivo-Crítico de Futuros Professores de Ciências no PIBID. In: X ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10, 2015, Anais... Águas de Lindóia: [s.n.], 2015. p. 1-8.
FILATRO, Andrea; CAVALCANTI, Carolina Costa. Metodologias inovativas na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2018.
HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
MARZZOCO, Anita; TORRES, Bayardo Baptista. Bioquímica básica. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, 1999.
MATTAR, João. Metodologias ativas: para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. p. 15-33. (Coleção Mídias Contemporâneas, 2).
MORAN, José. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, Solange et al. (org.). Novas tecnologias digitais: reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017. p. 23-35. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2018/03/Metodologias_Ativas.pdf. Acesso em: 12 jul.2020.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
MURRAY, Robert K.; GRANNER, Daryl K.; RODWELL, Victor W. Harper: Bioquímica Ilustrada. 27. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2010.
NELSON, David L.; COX, Michael M. Princípios da bioquímica de Lehninger. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
NELSON, David L.; COX, Michael M. Princípios de bioquímica de Lehninger. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2018.
VARGAS, Lucia Helena Mendonça. A bioquímica e a aprendizagem baseada em problemas. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, São Paulo, n.1, jan./jun.2001. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/5. Acesso em: 14 jul.2020. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v1i1.5.
ROCHA, Marcia Cristina et al. Atividade grupal à luz de Piaget e Vygotsky: contribuições para uma ação didática voltada a cursos de formação superior. Revista Digital, Buenos Aires, Año 17, n. 176, jan. 2013. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd176/atividade-grupal-a-luz-de-piaget-e-vygotsky.htm. Acesso em: 14 jul. 2020.
SÁ, Risonilta Germano Bezerra de. Construção de conceitos da Biologia na Perspectiva Sistêmico-Complexa a partir do MoMuP-PE, articulado à teoria histórico-cultural. 2017. 323f. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências e Matemática, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017.
SILVA, Edsom Rogério. O ensino híbrido no contexto das escolas públicas brasileiras: contribuições e desafios. Revista Porto das Letras, v. 3, n. 1, p. 151-164, 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/4877/12589. Acesso em: 14 jul. 2020.
XAVIER, Hermes Toros (ed.). V diretriz brasileira de dislipidemias e prevenção da aterosclerose. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, Rio de Janeiro, v. 101, n. 4, supl. 1, p. 1-20, out. 2013. Disponível em: http://publicacoes.cardiol.br/consenso/2013/V_Diretriz_Brasileira_de_Dislipidemias.pdf. Acesso: 14 jul. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Priscila Aparecida dos Santos Cordeiro, Ana Maria dos Anjos Carneiro Leão, Janaína de Albuquerque Couto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).