Metascientific language in science teaching

a look towards initial teacher's education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.29527

Keywords:

Teaching of science, Scientific language, Teacher’s training

Abstract

This paper aimed to identify how students of Science and Biology licenciate's program, from a public university of Paraná, understand the terms related to the metascientific language, such as laws, theories, and hypotheses. For data collection, descriptive surveys and semi-structured interviews have been used, and the data were submitted to Discursive Text Analysis. The results demonstrated that the students apprehend the elements of metascientific language mistakenly. In general, mistakes between the terms theory and hypothesis had been perceived, as well as in the meanings related to the term law, in addition to a tendency to attribute gradations between the concepts of theory and law. Thus, it is understood that it is necessary to insert discussions about metascientific language in the process of training science teachers, thus avoiding that these misconceptions are consolidated among these professionals and consequently extend to basic education students.

Author Biographies

  • Maycon Raul Hidalgo, Secretaria de Estado de Educação do Paraná, Curitiba, PR, Brasil.

    Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Paranaense (UNIPAR). Mestre e doutor em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Integrante do grupo de estudos SEMINARE/UEM e do grupo GETEPEC/UEL. Professor de Ciências e Biologia na Secretaria de Estado da Educação do Paraná.

  • Álvaro Lorencini Júnior, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil.

    Licenciado e bacharel em Ciências Biológicas pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP/São Paulo). Mestrado e doutorado em Educação, área de didática pela Faculdade de Educação da USP (FEUSP). Professor do departamento de Biologia Geral do Centro de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR). Coordenador do GETEPEC/UEL.

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Published

2021-08-13

Issue

Section

Article

How to Cite

Metascientific language in science teaching: a look towards initial teacher’s education. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–19, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.29527. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/29527. Acesso em: 19 dec. 2024.