Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38232

Keywords:

digital game, application programs, organic chemistry

Abstract

This paper aimed to analyse the usability and possibilities of a digital game that involves the content of organic functions in organic chemistry teaching by using mobile devices. From the methodological point of view, the research uses a mixed-type approach, treating a case study with an exploratory sequential design, carried out in four stages. Participated in this research Chemistry undergraduate students of Federal University of Acre that, after the didactic interventions, answered four evaluative questionnaires about the activities carried out. The results of the research indicate that, depending on the mode of use, the application can be a complementary resource in the teaching and learning process of organic chemistry, while generating a competitive and stimulating environment among students, who were receptive to use of digital games.

Author Biographies

  • Adriano Antonio Silva, Universidade Federal do Acre (UFAC), Rio Branco, AC, Brasil.

    Graduado em Bacharelado em Química (2005), Mestre em Química Orgânica (2008) e Doutor em Química Orgânica pela Universidade Estadual de Maringá (2012), e Licenciado em Química pela Universidade Cruzeiro do Sul (2019). Atualmente, é professor associado na Universidade Federal da Fronteira Sul e pesquisador em temáticas relacionadas à prática docente no ensino de Química e química de produtos naturais.

  • Shirani Kaori Haraguchi, Universidade Federal do Acre (UFAC), Rio Branco, AC, Brasil.

    Graduada em Bacharelado em Química (2005), Mestre em Síntese de Compostos Orgânicos (2008) e Doutora em Química de Polímeros pela Universidade Estadual de Maringá (2012), e Licenciada em Química pela Universidade Cruzeiro do Sul (2019). Atualmente, é professora adjunta na Universidade Federal da Fronteira Sul e pesquisadora em temáticas relacionadas ao ensino de Química e formação inicial e continuada de professores.

  • Bruno Silva Leite, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, PE, Brasil.

    Docente da área de métodos e técnicas de ensino do Departamento de Educação da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Licenciado em Química e Mestre em Ensino das Ciências pela UFRPE, doutor em Química pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Coordenador do grupo de pesquisa LEUTEQ (Laboratório para Educação Ubíqua e Tecnológica no Ensino de Química).

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Published

2022-08-06

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Article

How to Cite

Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–21, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.38232. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232. Acesso em: 23 dec. 2024.

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