Challenges faced by Cellular and Molecular Biology professors in the covid-19 pandemic
from teaching to laboratory practices
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38368Keywords:
Cellular and Molecular Biology learning, higher education, covid-19 pandemic, laboratory practicesAbstract
The covid-19 pandemic demonstrated that improvisation was paramount in teaching and learning. In the context of Cellular and Molecular Biology (CMB), a subject that requires the understanding of cellular and molecular processes, it is essential to approach other didactic modalities in addition to the lecture. The aim of this study was to investigate how two CMB professors from two Brazilian universities faced the changes imposed by the pandemic in a context of teaching and learning in the classroom and beyond it. The study had a qualitative approach with an exploratory design. We collected data through semi-structured interviews, as well as analyzed them using the content analysis technique. The study showed that even though there was an attachment to lectures, teachers wanted to innovate in teaching and get physically closer to their students, as well as establish laboratory practices to contribute to the learning process, which was made unfeasible due to social isolation.
Downloads
References
ALBERTS, Bruce; JOHNSON, Alexander; LEWIS, Julian; MORGAN, David; RAFF, Martin; ROBERTIS, Keith; WALTER, Peter; WILSON, John; HUNT, Tim. Biologia Molecular da Célula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BECKHAUSER, Patrícia Fernanda; ALMEIDA, Elzira Maria de; ZENI, Ana Lúcia Bertarello. O universo discente e o ensino de Bioquímica. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, São Paulo, n. 2, p. 1-7, 2006. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v4i2.24. Disponível em: https://redib.org/Record/oai_articulo667930-o-universo-discente-e-o-ensino-de-bioqu%C3%ADmica. Acesso em: 26 jan. 2022.
BRASIL. Normas gerais do uso do laboratório de biologia celular e molecular. Universidade de São Paulo, 2013. Disponível em: https://mz.usp.br/wp-content/uploads/2019/11/Normas-BioMol-MZUSP.pdf. Acesso em: 26 jan. 2022.
CAMARGO, Solange Soares; INFANTE-MALACHIAS, Maria Elena; AMABIS, José Mariano. Ensino de Biologia Molecular em faculdades e escolas médias de São Paulo. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, São Paulo, n. 1, p. 1-14, 2007. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v5i1.28. Disponível em: https://www.readcube.com/articles/10.16923%2Freb.v5i1.28. Acesso em 26 jan. 2022.
FLORES, Maria Assunção; SIMÃO, Ana Margarida Veiga; BARROS, Alexandre; FLORES, Paulo; PEREIRA, Diana; FERNANDES, Eva Lopes; FERREIRA, Paula Costa; COSTA, Luís. Ensino e aprendizagem à distância em tempos de covid-19: um estudo com alunos do ensino superior. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 55, p. 1-28, 2021. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-8614_55_1. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/9189. Acesso em: 26 jan. 2022.
GARCÊS, Bruno Pereira; SANTOS, Kelly de Oliveira; OLIVEIRA, Carlos Alberto de. Aprendizagem baseada em projetos no ensino de bioquímica metabólica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp. 1, p. 526-533, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11448. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11448#:~:text=A%20ABPr%20mostrou%2Dse%20uma,comunica%C3%A7%C3%A3o%20oral%20e%20escrita%2C%20utiliza%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 26 jan. 2022.
GARZÓN, Juan Carlos Vega; MAGRINI, Márcio; GALEMBECK, Eduardo. Realidade virtual no ensino de vias metabólicas. Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 40-50, 2018. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v16i1.730. Disponível em: https://redib.org/Record/oai_articulo1709444-realidade-virtual-ensino-de-vias-metab%C3%B3licas. Acesso em: 26 jan. 2022.
JUNQUEIRA, Luiz Carlos; CARNEIRO, José. Biologia celular e molecular. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2012.
KRASILCHIK, Myriam. Práticas de ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2016.
MASETTO, Marcos Tarciso. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, Marcos (org.). Docência na Universidade. 4. ed. São Paulo: Papirus, 2002, p. 9-27.
MASETTO, Marcos Tarciso. Metodologias ativas no ensino superior: para além de sua aplicação, quando fazem diferença na formação de profissionais?. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 650-667, 2018a. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i3p650-667. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/37099. Acesso em: 30 jun. 2021.
MASETTO, Marcos Tarciso. Trilhas abertas na universidade: inovação curricular, práticas pedagógicas e formação de professores. São Paulo: Summus, 2018b.
MÁXIMO, Maria Elisa. No desligar das câmeras: experiências de estudantes de ensino superior com o ensino remoto, no contexto da covid-19. Civitas- Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 235-247, 2021. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2021.2.39973. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/39973. Acesso em: 26 jan. 2022.
MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
MORAN, José Manuel. Educação híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27-46.
NEGRO-DELLACQUA, Melissa; SOUSA, Iane Franceschet de; ALEXANDRE, Clarice Selau; MACHADO, Cassia Fernanda Barth; WEINGÄRTNER, Bruna Letícia; BORGES, Maria Carolina da Silva; SILVA, Laís Eduarda da. Utilização da aprendizagem baseada em projetos no ensino de Biologia Celular e Molecular: relato de experiência no curso de Fisioterapia. Reseach, Society and Develpment, São Paulo, v. 9, n. 8, p. 1-19, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5579. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/issue/view/65. Acesso em: 26 jan. 2022.
REECE, Jane; URRY, Lisa A.; CAIN, Michael L.; WASSERMAN, Steve A.; MINORSKY, Peter V.; JACKSON, Robert B. Biologia de Campbell. 10. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SCHALLENBERGER, Karoline; SOARES, Natalia Aparecida. O ensino de Biologia Celular e Molecular na formação inicial docente a partir do método team-based-learning. Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 67-81, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.16923/reb.v18i1.900. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/900. Acesso em: 26 jan. 2022.
SILVA, Mariana Isidoro; ORLANDO, Tereza Cristina; COTULIO, Vanessa Roma Moreno; GOUVÊA, Cibele Marli Cação Paiva. Os conceitos de gene e DNA por alunos ingressantes no UNIFAL-MG e a efetividade da dramatização como estratégia de ensino de Biologia Molecular. Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 24-36, 2014. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v12i2.320. Disponível em: https://redib.org/Record/oai_articulo667719-os-conceitos-de-gene-e-dna-por-alunos-ingressantes-na-unifal-mg-e-a-efetividade-da-dramatiza%C3%A7%C3%A3o-como-estrat%C3%A9gia-de-ensino-de-biologia-molecular. Acesso em: 26 de jan. 2022.
STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de uma teoria fundamentada. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Douglas Carvalho de Amorim, Luis Paulo Leopoldo Mercado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

























