Interview with Maria Isabel da Cunha

personal and professional trajectory during the military dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.52890

Keywords:

education under dictatorship, training for citizenship, dictatorial governments

Abstract

In this interview with Maria Isabel da Cunha, carried out in May 2024, through the exchange of emails and telephone calls, the aim is to share aspects of the educator's personal and professional trajectory within the context of the military dictatorship that ravaged Brazil from the 1960s to the 1980s. Being born into a family with many women teachers led her to the Normal Course and to teaching as a profession. Maria Isabel initially pursued a degree in Social Sciences and later in Pedagogy, working in both basic education and higher education. She experienced firsthand the changes brought about by the significant educational legislations of 1968 and 1971 within schools. This entire formative process and her entry into the workforce took place during the dictatorship, which enabled the interviewee to develop a critical perspective on the role of education and to reframe the classroom. Maria Isabel draws attention to the non-neutrality of knowledge, the emancipatory role of the school, the teacher’s commitment to democratic causes, and the responsibilities of the State. She concludes by reflecting on the importance of esperançar, as taught by Paulo Freire, and the act of educating as a process of sharing knowledge, affections, and experiences.

Author Biographies

  • Maria Isabel da Cunha, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, RS, Brasil.

    Possui graduação em Ciências Sociais e em Pedagogia pela Universidade Católica de Pelotas, mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. É docente colaboradora no programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas. Atuou como professora titular da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. É docente convidada da Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre. É Pesquisadora Sênior do CNPq.

  • Maria Antonia Ramos de Azevedo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), Rio Claro, SP, Brasil.

    Graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com especialização em Psicopedagogia, mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria, doutora em Educação pela Universidade de São Paulo e pós-doutora em Pedagogia Universitária pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Foi Vice-Diretora do Instituto de Biociências da Universidade Estadual Paulista, no período de 2015 a 2019, Campus de Rio Claro, onde é professora na área de Didática. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia Universitária (GEPPU/UNESP) certificado no CNPq.

References

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Seção especial: Democracia e ensino na Universidade: 60 anos após o golpe de 1964

Published

2024-11-22

Issue

Section

Interviews special section: Democracy and university education: 60 years after the 1964 coup

How to Cite

Interview with Maria Isabel da Cunha: personal and professional trajectory during the military dictatorship . Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–12, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.52890. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/52890. Acesso em: 22 dec. 2024.