Between technique and politics: artificial intelligence and higher education

interview with Prof. Dr. Rafael Evangelista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2025.59094

Keywords:

artificial intelligence, higher education, digital sovereignty, community-based technological appropriation

Abstract

Rafael Evangelista holds a PhD in Social Anthropology from the University of Campinas (Unicamp), where he works as a professor and researcher at the Laboratory for Advanced Studies in Journalism (Labjor). He is a co-founder of the Latin American Network of Studies on Surveillance, Technology, and Society (Lavits) and serves on the Brazilian Internet Steering Committee (CGI.br) as a representative of the scientific and technological community, actively contributing to debates on regulation, digital sovereignty, and information technologies. In this interview, Rafael Evangelista reflects on the impacts of artificial intelligence on higher education, discussing its effects on academic work, student training, and institutional autonomy. He criticizes the hasty and uncritical adoption of these technologies, highlighting the loss of human skills and the risk of deepening the commodification of education. Evangelista also advocates for public and community-based technological appropriation as a path toward a more conscious and sovereign relationship with artificial intelligence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafael de Almeida Evangelista, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, Brasil.

    Desde 2003, é pesquisador do Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo (Labjor) da Unicamp, e desde 2011 é professor do programa de pós-graduação em Divulgação Científica e Cultural (Unicamp). Tem graduação em Ciências Sociais (1998), mestrado em Linguística (2005) e doutorado em Antropologia Social (2010), todos os títulos pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Em 2018, foi pesquisador visitante junto ao Surveillance Studies Centre, da Queen's University, no Canadá.

  • Leonardo Ribeiro da Cruz, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, PA, Brasil.

    Professor de Teoria Sociológica do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação de Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Pará. Coordenador do Laboratório Amazônico de Estudos Sociotécnicos da Universidade Federal do Pará e cocoordenador do Observatório Educação Vigiada (educacaovigiada.org.br). Possui graduação e mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e doutorado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). 

References

BRASIL. Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Diário Oficial da União, Brasília, DF. 15 ago. 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm. Acesso em: 15 set. 2025.

BRASIL. Lei nº 15.100, de 13 de janeiro de 2025. Dispõe sobre a utilização, por estudantes, de aparelhos eletrônicos portáteis pessoais nos estabelecimentos públicos e privados de ensino da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 14 jan. 2025. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2025/lei/l15100.htm. Acesso em: 15 set. 2025.

BRASIL. Senado Federal. Projeto de Lei n° 2630, de 2020. Lei das Fake News. Institui a Lei Brasileira de Liberdade, Responsabilidade e Transparência na Internet. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/141944. Acesso em: 15 set. 2025.

CRUZ, Leonardo Ribeiro da; AMIEL, Tel; SARAIVA, Filipe. Coletando dados do Capitalismo de Vigilância. In: ANAIS DO VI SIMPÓSIO INTERNACIONAL LAVITS. Salvador: Lavits, 2019.

CRUZ, Leonardo Ribeiro da; VENTURINI, Jamila Rodrigues. Neoliberalismo e crise: o avanço silencioso do capitalismo de vigilância na educação brasileira durante a pandemia da Covid19. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S. l.], v. 28, p. 1060-1085, 2020. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1060. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/4235. Acesso em: 28 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1060

CRUZ, Leonardo Ribeiro da; DINIZ, Janaina do Rosário; AMIEL, Tel; GONSALES, Priscila; SARAIVA, Filipe; RAMOS, Vinicius. The Platformization of Higher Education in Latin America and Africa. In: LLITERAS, A. B.; SPROCK, A. S.; AGREDO-DELGADO, V. (ed.). Proceedings of the 19th Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO 2024). Singapore: Springer, 2025. p. 435-447. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-96-3698-3_31. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-96-3698-3_31

EVANGELISTA, Rafael de Almeida. Para além das máquinas de adorável graça: cultura hacker, cibernética e democracia. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018. v. 1, 92 p.

EVANGELISTA, Rafael de Almeida et al. Inteligência local, soberania digital e soberania de dados. In: PENTEADO, Cláudio; PELLEGRINI, Jerônimo; SILVEIRA, Sérgio Amadeu da (org.). Plataformização, inteligência artificial e soberania de dados: tecnologia no Brasil 2020-2030. São Paulo: Ação Educativa, 2023. v. 1, p. 1-198.

EVANGELISTA, Rafael (org.). Educação em um cenário de plataformização e de economia de dados. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2024.

EVANGELISTA, Rafael de Almeida. Debaixo dos caracóis dos seus cabelos: as mudanças nas políticas da Meta e a tomada da Casa Branca pelo Vale do Silício. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, p. 1-8, 2025. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v19i1.5033

EVANGELISTA, Rafael de Almeida; CRUZ, Leonardo Ribeiro da. Plataformas educacionais e a emergência de uma educação cibernética. In: EVANGELISTA, Rafael (org.). Educação em um cenário de plataformização e de economia de dados. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2024. v. 1, p. 13-20.

PARRA, Henrique Zoqui Martins; CRUZ, Leonardo Ribeiro da; AMIEL, Tel; MACHADO, Jorge. Infraestruturas, economia e política informacional: o caso do Google Suite for Education. Mediações, Londrina, v. 23, n. 1, p. 63-99, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n1p63

UNIÃO EUROPEIA. Regulation (EU) 2016/679 of the european parliament and of the council of 27 April 2016. On the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation). Official Journal of the European Union, Brussels, 4 maio 2016. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679. Acesso em: 15 set. 2025.

WOLF, Eric R. Envisioning power: ideologies of dominance and crisis. Berkeley: University of California Press, 1999. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520921726

ZUBOFF, Shoshana. In the age of the smart machine: the future of work and power. New York: Basic Books, 1988.

ZUBOFF, Shoshana. The age of surveillance capitalism: the fight for a human future at the new frontier of power. New York: Public Affairs, 2019.

Published

2025-09-15

Issue

Section

Seção especial: IA nos processos de ensino-aprendizagem

How to Cite

EVANGELISTA, Rafael de Almeida; CRUZ, Leonardo Ribeiro da. Between technique and politics: artificial intelligence and higher education: interview with Prof. Dr. Rafael Evangelista. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 15, p. 1–19, 2025. DOI: 10.35699/2237-5864.2025.59094. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/59094. Acesso em: 7 dec. 2025.