Problem-based learning as a teaching method in medical training
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19801Keywords:
Problem-Based Learning, Teaching-learning, Active methodologies, Higher education, Medical education, Medicine studentAbstract
Active learning methodologies, such as Problem Based Learning (PBL), represent one of the main innovative teaching methods. However, although several institutions usually guide their courses through PBL, studies on the student's perception about the importance and contribution of the method are still relatively recent. The present study aims to report the student experience in the tutorial sessions of the PBL and their contributions to academic training in Medicine. The tutorial sessions foster the training of critical, autonomous and participatory students, making them take responsibility for their learning. On the other hand, pressure and fear of failure can hinder and/or compromise all the teaching-learning process. It is important to highlight that the success of the method is not just the student's function, but rather depends on other factors that include: acceptance of the method by the student; proactivity of the tutor; infrastructure; a well-developed problem situation, and other elements that must be considered in its implementation.
Downloads
References
ALMEIDA, Enedina Gonçalves; BATISTA, Nildo Alves. Desempenho docente no contexto PBL: essência para aprendizagem e formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 37, n. 2, p. 192-201, jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v37n2/06.pdf. Acesso em: 2 fev. 2020.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos?. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 2, n. 2, p. 139-154, fev. 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32831998000100008. Acesso em: 14 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831998000100008.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326/10999. Acesso em: 15 ago. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5433/1679-0383.2011v32n1p25.
BOROCHOVICIUS, Eli; TORTELLA, Jussara Cristina Barboza. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 263-294, jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n83/a02v22n83.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000200002.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 4, de 7 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, p. 38, 9 nov. 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 3, de 20 de junho de 2014. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, p. 8-11, 2014.
CEZAR, Pedro Henrique Netto; GUIMARÃES, Francisco Tavares; GOMES, Andréia Patrícia; ROÇAS, Giselle; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo. Transição paradigmática na educação médica: um olhar construtivista dirigido à aprendizagem baseada em problemas. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 34, n. 2, p. 298-303, jun. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v34n2/a15v34n2.pdf. Acesso em: 26 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000200015.
COSTA, José Roberto Bittencourt; ROMANO, Valéria Ferreira; COSTA, Rosane Rodrigues; GOMES, Andréia Patrícia; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo. Active teaching-learning methodologies: medical students' views of problem-based learning. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 35, n. 1, p. 13-19, mar. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022011000100003. Acesso em: 15 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000100003.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404/295. Acesso em: 05 set. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404.
FARIAS, Pablo Antonio Maria de; MARTIN, Ana Luiza de Aguiar Rocha; CRISTO, Cinthia Sampaio. Aprendizagem ativa na Educação em Saúde: percurso histórico e aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 39, n. 1, p. 143-150, mar. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v39n1/1981-5271-rbem-39-1-0143.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014.
GOMES, Romeu; BRINO, Rachel de Faria; AQUILANTE, Aline Guerra; AVÓ, Lucimar Retto da Silva de. Aprendizagem Baseada em Problemas na formação médica e o currículo tradicional de Medicina: uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 33, n. 3, p. 444-451, set. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022009000300014&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000300014.
GOMES, Andréia Patrícia; REGO, Sergio. Transformação da educação médica: é possível formar um novo médico a partir de mudanças no método de ensino-aprendizagem?. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 35, n. 4, p. 557-566, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022011000400016&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400016.
IGARASHI, Fernanda de Oliveira; HAMAMOTO, Cássia Galli; SANTOS, Ione Ferreira. Processo ensino-aprendizagem: compreensão de estudantes de um curso de Medicina sobre a Aprendizagem Baseada em Problemas. Ciaiq - Investigação Qualitativa em Educação, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 772-781, 2018. Trabalho apresentado no 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa (CIAIQ), 2018, Fortaleza. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1706. Acesso em: 27 ago. 2019.
MACEDO, Kelly Dandara da Silva; ACOSTA, Beatriz Suffer; SILVA, Ethel Bastos da; SOUZA, Neila Santini de; BECK, Carmem Lúcia Colomé; SILVA, Karla Kristiane Dames da. Active learning methodologies: possible paths to innovation in health teaching. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452018000300704. Acesso em: 8 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0435.
MAMEDE, S.; PENAFORTE, J. C. Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. Fortaleza: Hucitec, 2001.
MARTINS, Antonio Carlos; FALBO NETO, Gilliatt; SILVA, Fernando Antonio Menezes da. Características do tutor efetivo em ABP: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 42, n. 1, p. 105-114, jan. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v42n1/0100-5502-rbem-42-01-0105.pdf. Acesso em: 2 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712018v42n1rb20160100.
MILLAN, Laís Pereira Bueno; SEMER, Beatriz; RODRIGUES, José Mauro da Silva; GIANINI, Reinaldo José. Traditional learning and problem-based learning: self-perception of preparedness for internship. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 58, n. 5, p. 594-599, out. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-42302012000500018&script=sci_arttext&tlng=en. Acesso em: 15 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-42302012000500018.
MORAES, Magali Aparecida Alves de; MANZINI, Eduardo José. Concepções sobre a aprendizagem baseada em problemas: um estudo de caso na Famema. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 30, n. 3, p. 125-135, dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022006000300003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022006000300003.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem profunda. In: BACICHI, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
OLIVEIRA, Bruno Luciano Carneiro Alves de; LIMA, Sara Fiterman; PEREIRA, Marina Uchoa Lopes; PEREIRA JÚNIOR, Gerson Alves. Evolução, distribuição e expansão dos cursos de Medicina no Brasil (1808-2018). Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 1-20, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tes/v17n1/0102-6909-tes-17-1-e0018317.pdf. Acesso em: 22 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00183.
PIMENTEL, Nara. As Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no ensino superior: a utopia da inovação pedagógica e da modernização. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 59/2, p. 476-501, maio/ago. 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/3831. Acesso em: 14 ago. 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.29286/rep.v25i59/2.3831.
SAKAI, Marcia Hiromi; LIMA, Gerson Zanetta de. PBL: uma visão geral do método. Olho Mágico, Londrina, v. 2, n. 5/6, p. 24-30, nov. 1996.
SMOLKA, Maria Lúcia Rebello Marra; GOMES, Andréia Patrícia; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo. Autonomia no Contexto Pedagógico: Percepção de Estudantes de Medicina acerca da Aprendizagem Baseada em Problemas. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 38, n. 1, p. 5-14, mar. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022014000100002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 27 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000100002.
SOUZA, Laura Augusto de; FRANCO, Sergio Roberto Kieling. Adaptação do jovem à universidade e o impacto no bem-estar psicológico do estudante de Licenciatura em Pedagogia. Saúde em Redes, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 59-69, 2018. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/883. Acesso em: 8 nov. 2019.
SOUZA, S. C.; DOURADO, L. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS, v. 5, p. 182-200, out. 2015. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/2880/1143. Acesso em: 14 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880.
TAKENAMI, Iukary Oliveira; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos; ANDRADE, Wellen Zane Nunes; CANSANÇÃO, Isaac Farias. Uso das metodologias ativas de aprendizagem em instituições de ensino médico no Nordeste brasileiro. Revasf, Petrolina v. 8, n. 17, p. 22-38, dez. 2018. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/239. Acesso em: 12 set. 2019.
TEIXEIRA, Luciana Scapin; ALMEIDA, Leandro; AGUILAR-DA-SILVA, Rinaldo. Mudança curricular e de métodos pedagógicos: impacto vivenciado por estudantes de Medicina. Revista de Estudios e Investigación En Psicología y Educación, v. 5, n. 1, p. 19-28, 2018. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/56996/1/Mudan%C3%A7a%20curricular%20e%20de%20m%C3%A9todos%20pedag%C3%B3gicos_Impacto%20vivenciado%20por%20estudantes%20de%20Medicina.pdf. Acesso em: 20 nov. 2019. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.3349.
TORRES, Vânia; SAMPAIO, Cristina Andrade; CALDEIRA, Antônio Prates. Ingressantes de cursos médicos e a percepção sobre a transição para uma aprendizagem ativa. Interface (Botucatu), Botucatu v. 23, p. 1-16, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832019000100203&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 20 nov. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/interface.170471.
TSUJI, Hissach; AGUILAR-DA-SILVA, Rinaldo. Relato de Experiência de Um Novo Modelo Curricular: Aprendizagem Baseada em Problemas, Implantada na Unidade Educacional do Sistema Endocrinológico na 2ª Série do Curso Médico da Faculdade de Medicina de Marília - FAMEMA. Arquivos Brasileiros de Endocrinologia & Metabologia, São Paulo, v. 48, n. 4, p. 535-543, ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0004-27302004000400015&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0004-27302004000400015.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO. Projeto Político Pedagógico do Curso de Graduação em Medicina. Paulo Afonso, BA: UNIVASF, 2017. Disponível em: http://portais.univasf.edu.br/medicina-pa/medicina-pa/documentos-e-normas/ppc-medicina-univasf-campus-paulo-afonso-ba.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).