The meanings given by the collegiate of the school of Dentistry as a forum for participation from the experience of a new curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2013.1996

Keywords:

Curriculum, Faculty Dental, Teaching

Abstract

This paper presents the experience of implementation of the new curriculum Undergraduate, School of Dentistry, Federal University of Minas Gerais and describes the role of the Collegiate Course as a facilitator of teacher’ participation. This report was constructed on the basis of records, documents, and observations made by the committees of the Collegiate. It describes the trajectory of the new curriculum preparation, and the context of the mobilization of teachers. The report points to the incorporation of advisory in-stances with participation of teachers; institutionalization of the spaces of training support by School and University. The management of such processes and partnerships has led the Collegiate to legitimize their actions in the School of Dentistry, becoming an area responsible for quality in undergraduate education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nair Aparecida Rodrigues Pires, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora em Educação (2015) pela Universidade Federal de Minas Gerais, com período sanduíche na Universidade de Lisboa (Portugal), como bolsista Capes do PDSE e Capes Reuni. Mestre em Educação (2003), Especialista em Educação Musical (1997) e Bacharel em Música - Piano (1988) pela Universidade Federal de Minas Gerais. 

Maria Inês Barreiros Senna, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Odontologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1986); Mestrado em Saúde Pública, área de concentração Epidemiologia, pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais (2000) e Doutorado em Educação (2010), área de concentração Políticas Públicas de Educação, pela Faculdade de Educação da UFMG. É professora associado da Faculdade de Odontologia da UFMG com experiência em saúde pública, epidemiologia, integração ensino-serviço e educação na saúde. Tem interesse em docência universitária e desenvolvimento curricular no ensino de graduação e avaliação de políticas e programas de saúde e educação superior.

Maria José Batista Pinto, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professora Adjunta-A da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Doutora em Educação pela FaE-UFMG (2014) no Programa de doutorado Latino Americano: políticas públicas e profissão docente. Mestre em Educação (2006) e graduada em Pedagogia (2001) pela FaE-UFMG, especialista em Educação a Distância pelo SENAC-MG(2009).

Bianca Rückert, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

Professora Adjunta do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Vice-Coordenadora do Colegiado do Bacharelado Interdisciplinar de Saúde Diurno. Farmacêutica, Especialista em Democracia Participativa, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Doutora em Saúde Coletiva pelo Instituto René Rachou da Fundação Oswaldo Cruz (IRR-Fiocruz). Atua desde 2006 em processos educativos, com enfoque em práticas de cuidado, promoção da saúde e formação docente. 

Raquel Conceição Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1998), mestrado (2001) e doutorado (2007) em Odontologia, área de concentração Clínica Odontológica pela Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais. É professora adjunta no Departamento de Odontologia Social e Preventiva da Faculdade de Odontologia da UFMG (2012/atual).

Published

2013-10-15

How to Cite

PIRES, N. A. R.; SENNA, M. I. B.; PINTO, M. J. B.; Rückert B.; FERREIRA, R. C. The meanings given by the collegiate of the school of Dentistry as a forum for participation from the experience of a new curriculum. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 3, p. 31–46, 2013. DOI: 10.35699/2237-5864.2013.1996. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1996. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Article