Professional capability

the option of telenursing

Authors

  • Eliane Marina Palhares Guimarães Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5270-7006
  • Solange Cervinho Bicalho Godoy Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Driely Suzy Soares Assis Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2013.1998

Keywords:

Telenursing, Distance education, Technology in health, Capability in service

Abstract

This  is  an  account  of  the  experience  obtained  in  the  Project Telenursing with the purpose of providing a description of the accomplished activities, which focused on professional capability. During the distance course, activities concerning permanent education were conducted, making use of web conferences and tele consultancies as educational tools. These activities meet the needs which were pointed out by professionals in the field of healthcare and take the demand for welfare as a guiding reference to themed discussions, providing subsidies to the process of decision-making while solving clinical cases. The results reached attest the importance of incorporating technology into processes of profession-al capability of health teams, groups and individuals, as long as applying it to the qualification of health assistance, once it allows professionals to have access to capability opportunities as a part of the working process and also reduces patients’ displacements to get to a specialized evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Marina Palhares Guimarães, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1980), doutorado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo/USP (2004) e mestrado em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995). Professora associada II da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG.

Solange Cervinho Bicalho Godoy, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais (1986), mestrado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (2001), doutorado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (2009) e pós- doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Tecnologia Educativa pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho (2015). É professora Associada nível 1 da carreira de magistério superior da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais.

Driely Suzy Soares Assis, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduação em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais(2015). Participação em pesquisas relacionadas ao Projeto Telenfermagem e na área de Enfermagem Psiquiátrica. Possui experiência em Clínica médica e Urgência e Emergência pelo Hospital das Clínicas da UFMG e Hospital Risoleta Tolentino Neves.

Published

2013-10-15

How to Cite

GUIMARÃES, E. M. P.; GODOY, S. C. B.; ASSIS, D. S. S. Professional capability: the option of telenursing. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 3, p. 62–69, 2013. DOI: 10.35699/2237-5864.2013.1998. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1998. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)