Training stage at Biological Sciences teaching graduation program

the history and philosophy of science as a strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2059

Keywords:

Teachers formation, Biology teaching, Scientific knowledge

Abstract

This paper is an experience report of an activity developed in the initial stage of biology teachers at a federal university during supervised training. Based on the concept of strategy and discussions related to the History and Philosophy of Science (HPS), the training stage was structured to provide graduates with another opportunity to teach science/biology at basic education, going beyond knowledge fragmentation, application and reproduction. Simultaneously, the activities observation and training reports reading revealed the difficulties for enacting that proposal (adequacy of teaching materials, schools’ disciplinary organization, biology course subjects not communicating within the curriculum, among others) and were elements of reflection used in the development of teaching strategies, which contributed to a shared and autonomous formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Sendin Moreira Guimarães, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil.

Possui licenciatura em Biologia pela Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP (1998), especialização em Educação Ambiental e Recursos Hídricos pela Universidade de São Paulo – USP (2001), mestrado em Educação – Ensino de Ciências pela UNIMEP (2003) e doutorado em Educação Escolar – Formação de Professores pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP (2009). Atualmente é professora adjunta III do Instituto de Ciências Biológicas (ICB) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora do programa de pós-graduação (stricto sensu) em Educação em Ciências e Matemática da UFG. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Colligat – (re)pensando a formação de professores de Ciências e Biologia.

Rones de Deus Paranhos, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil.

Aluno do doutorado em Educação (programa de pósgraduação em Educação da Universidade de Brasília – PPGE/ UnB). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2009) e licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Goiás – campus Jataí (2004). Atualmente é professor assistente (Classe B) da Universidade Federal de Goiás (Instituto de Ciências Biológicas / Departamento de Educação em Ciências); colaborador do Laboratório de Estágio Supervisionado e Ensino de Ciências (LESEC); coordenador do Grupo de Pesquisa Colligat – (re) pensando a formação de professores de Ciências e Biologia.

Published

2016-10-10

How to Cite

GUIMARÃES, S. S. M.; PARANHOS, R. de D. Training stage at Biological Sciences teaching graduation program: the history and philosophy of science as a strategy. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 89–114, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2059. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2059. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)