Reflections about the health of teachers in the context of commodification of higher education

Authors

  • Daniel Alberto Santos e Santos Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6695-3638
  • Caroline Almeida de Azevedo Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.
  • Tânia Maria de Araújo Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2766-7799
  • Jorgana Fernanda de Souza Soares Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2105

Keywords:

Health, Faculty, Higher Education, Commodification

Abstract

The sociopolitical and economic changes intensified from the 90s produced several changes in the teaching work. Its organization model has required higher productivity and even more specialized professional qualification (work intensification), thus stimulating the emerging of new attributions. Such assignments have negatively reflected on these professionals’ health. Within this framework, the faculty began to live in environments based on the business logic, with bad working conditions, leading them to situations of overworking, stress and competition, besides weakening the interpersonal relations and crippling the adequate use of free time. Such aspects spoil the faculty’s life quality. In this context, and understanding that the way working conditions are set has a crucial role in the occupational health-disease process, the present paper aims to highlight the commodification process in the Brazilian universities and its effects on teachers’ health.

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Author Biographies

Daniel Alberto Santos e Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

Mestrando em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Possui graduação em Psicologia pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (FTC). Especialista em Saúde Mental com Ênfase em Dependência Química. Pesquisador integrante do Núcleo de Epidemiologia (NEPI-UEFS).

Caroline Almeida de Azevedo, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

Mestranda em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS); especialista em Psicologia do Trânsito (UNIP); graduada em Psicologia pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (FTC), Feira de Santana – Bahia, Brasil; pesquisadora integrante do Núcleo de Epidemiologia (NEPI-UEFS).

Tânia Maria de Araújo, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais, mestrado em Saúde Comunitária pela Universidade Federal da Bahia, doutorado em Saúde Pública pela Universidade Federal da Bahia e pós-doutorado na University of Massachusetts. Professora titular da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Jorgana Fernanda de Souza Soares, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

Bacharel, licenciada (licenciatura plena) e mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Doutora em Saúde Pública com área de concentração em Epidemiologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora adjunta no Departamento de Medicina Preventiva e Social da Faculdade de Medicina da Bahia – Universidade Federal da Bahia e colaboradora do Programa de PósGraduação em Saúde Coletiva da Universidade Estadual de Feira de Santana.

Published

2016-05-23

How to Cite

SANTOS, D. A. S. e; AZEVEDO, C. A. de; ARAÚJO, T. M. de; SOARES, J. F. de S. Reflections about the health of teachers in the context of commodification of higher education. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 159–186, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2105. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2105. Acesso em: 17 jul. 2024.

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