Who are you? Me? A university professor!

Authors

  • Terezinha Corrêa Lindino Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Toledo, PR, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2178

Keywords:

Higher education, Professional training, Teaching qualification

Abstract

By developing a reflection on teaching in higher education in Brazil, through the analysis of existing analogies between educational policies and World Bank guidelines, based on the guidelines developed by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) for this education level, it is herein intended to confront opinions on the professionalization of university professors, by identifying the characteristics attributed to those professionals and discussing the ways available for their qualification. Besides binding qualification to career progression based on the performance evaluation prepared by CAPES, the valuation of professors currently stimulates competition, which pushes qualification to be short term and exclusively market oriented. That situation has de-characterized the profession and labeled it in excessive efficiency, disregarding the requisites for their good performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Terezinha Corrêa Lindino, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Toledo, PR, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora adjunta na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Marechal Cândido Rondon. Vice-líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Ciências Ambientais (GEPECIA) e pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisas em Formação de Docentes (GEPEFOP). Docente permanente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino, na UNIOESTE, campus Foz de Iguaçu, e no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciências Ambientais, na UNIOESTE, campus Toledo. 

References

ALANIZ, E. P. Continuidade e descontinuidade entre as noções de competência e qualificação profissional. Trabalho e Educação, vol. 12, n. 2, jul. 2003, p. 129-144.

BELLONI, I. A gratificação de estímulo à docência: GED e a política de educação superior. In: SGUISSARDI, V. (Org.). Educação Superior: velhos e novos desafios. São Paulo: Xamã, 2000. p.103-130.

BRASIL. Ministério da Educação. Reforma da educação superior. Reafirmando princípios e consolidando diretrizes da reforma da educação superior. Documento II. 2004. 14p. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/htm>. Acesso em: 21 ago. 2004.

BRUNO, L. Poder e administração no capitalismo contemporâneo. In: OLIVEIRA, D. A. O. Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis: Vozes, 1997, p. 15-45.

CUNHA, Maria Isabel. O bom professor e sua prática. Campinas: Papirus, 1993.

EVANGELISTA, O. Formar o mestre na universidade: a experiência paulista nos anos de 1930. Educação e Pesquisa [online]. Dez. 2001, vol. 27, n. 2 [citado 11 nov. 2004]. Disponível em: <http://www.scielo.br. ISSN 1517-9702>. Acesso em: 21 set. 2003.

GENTILI, P. (Org.). Universidade em penumbras: neoliberalismo e reestruturação universitária. São Paulo: Cortez, 2001. 152 p.

GENTILI, P. O. A falsificação do consenso: simulacro e imposição na reforma educacional do neoliberalismo. Rio de Janeiro: Vozes, 1998. 141 p.

GRACIANI, M. S. S. O ensino superior no Brasil: a estrutura de poder na universidade em questão. Petrópolis: Vozes, 1982. 164 p.

LINDINO, Terezinha Corrêa. Pós-graduação e mercado de trabalho: exigência de formação continuada como qualificação docente. 2005. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2005.

MANFREDI, S. M. Trabalho, qualificação e competência profissional – as dimensões conceituais e políticas. Educação & Sociedade, n. 64/especial, set. 1998, p. 13-49.

MENEZES, L. C. Formação continuada de professores de ciências no contexto ibero-americano. Campinas: Autores Associados, São Paulo: NUPES, 1996. 197 p.

RAMOS, M. N. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação?. São Paulo: Cortez, 2001, 320 p.

ROPÉ, F. Dos saberes às competências? O caso francês. In: ROPÉ, F.; TANGUY, L. (Orgs.). Saberes e competências: o uso de tais noções na escola e na empresa. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Campinas: Papirus, 1997, p. 69-102.

TANGUY, L. Racionalização pedagógica e legitimidade política. In: ROPÉ, F.; TANGUY, L. (Orgs.). Saberes e competências: o uso de tais noções na escola e na empresa. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Campinas: Papirus, 1997, p. 25-68.

TAVARES, José. A formação como construção do conhecimento científico e pedagógico. In: SÁ CHAVES, Idália (Org.). Percursos de formação e desenvolvimento profissional. Porto: Porto Editora, 1997, p. 59-73.

WITTORSKI, R. Da fabricação das competências. In: TOMASI, A. (Org.). Da qualificação à competência: pensando o século XXI. Campinas: Papirus, 2004 (Prática Pedagógica), p.75-92.

ZARAFIAN, P. Objetivo competência: por uma nova lógica. Trad. Maria Helena C. V. Trylinski. São Paulo: Atlas, 2001, 197 p.

Published

2016-10-10

How to Cite

LINDINO, T. C. Who are you? Me? A university professor!. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 35–62, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2178. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2178. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Article