Science without borders
student’s experiences in Dentistry
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2287Keywords:
International educational exchange, Graduate education, Dentistry, Science without BordersAbstract
This study aimed to identify contributions from Science without Borders experience to undergraduates from Dental School of the Federal University of Minas Gerais. Students who had returned until in February 2015 were interviewed. Data was interpreted using content analysis and divided into thematic cores: personal, professional and academic scope contributions, and evaluations and suggestions to the program enhancement. The results showed that studying abroad enabled independence, communication and critical thinking development. The interviewed students highlighted graduation extension experience and new knowledge achievement. Professionally, the students perceived differences on patient’s profile and on foreign dentists’ procedures. The interviewed assessed the program as positive. However, it presented some communication deficiencies between students and responsible entities. The undergraduates demanded better assistance and recognition of knowledge brought by them when returning to Brazil.
Downloads
References
ASSEMBLEIA DA REPÚBLICA. Lei nº 82/98, de 10 de dezembro de 1998. Altera o Estatuto da Associação Profissional dos Médicos Dentistas, aprovado pela Lei nº 110/91, de 29 de ago. Diário da República, 10 de dez. 1998. nº 284/, Série I-A.Disponível em: <https://dre.pt/application/file/221211>. Acesso em: 10 fev. 2017.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BHANDARI, R.; BLUMENTHAL, P. Global student mobility: moving towards brain exchange. In: BHANDARI, R.; LAUGHLIN, S. (ed.). Higher education on the move: new developments in global mobility. New York: Institute for International Education, 2009. p. 1-14.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria interministerial n° 1, de 9 de janeiro de 2013. Diário Oficial da União, seção 1, n. 8, Brasília: Imprensa Nacional, 11 jan. 2013. p. 24. Disponível em: <http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/documents/214072/5058435/MEC_MCTI_temas+prioritarios_Csf.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2017.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto n° 7.642, de 13 de dezembro de 2011. Disponível em: <http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/documents/214072/5058435/Decreto7642-Csf.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2017.
BUBADUÉ, R. M. et al. Participação em programa de intercâmbio internacional: contribuições da experiência de graduação-sanduíche em Enfermagem. Rev Enferm, Santa Maria, UFSM, v. 3, n. 3, p. 555-562, set./dez. 2013.
ENSKÄR, K. et al. Lecturers’ experiences of participating in an international exchange. Nurs. Educ. Today, Philadelphia, ago. 2011. Professional Development, p. 541-546.
HELLSTÉN, M.; PRESCOTT, A. Learning at university: the international student experience.Intern. Educ. Journ., Adelaide, set. 2004. p. 344-351.
IPEA. Relações Brasil-Estados Unidos no governo Dilma: a agenda das visitas presidenciais oficiais em 2011 e 2012. Boletim de Economia e Política Internacional, Brasília, jul./set. 2012. Boletim de Economia e Política Internacional, p. 77-88.
LEE, N. J. The impact of international experience on student nurses’ personal and professional development. Int. Nurs. Rev. Genebra, International Council of Nurses, v. 51, n. 2, p. 113-122, jun. 2004.
LOUREIRO, C. M. B. “É possível uma educação para a paz?”: a psicologia nas discussões sobre uma pedagogia pacificadora entre 1927 e 1934 na Europa. 2015. 102 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ciência sem Fronteiras: o programa. Disponível em: <http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/o-programa>. Acesso em: 5 abr. 2015a.
MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ciência Sem Fronteiras: graduação. Disponível em: <http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/graduacao>. Acesso em: 5 abr. 2015b.
MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ciência sem Fronteiras: painel de controle do programa Ciência sem Fronteiras, 2016. Disponível em: <http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/painel-de-controle>. Acesso em: 10 fev. 2017.
MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ciência sem Fronteiras: instruções. Disponível em: <http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/instrucoes >. Acesso em: 6 mar. 2017.
MUNGAZI, D. A. Knowledge and the search for understanding among nations. Westport: Praeger, 2001.
NOGUEIRA, M. A.; AGUIAR, A. M. S.; RAMOS, V. C. C. Fronteiras desafiadas: a internacionalização das experiências escolares. Educ. & Soc. Campinas, Unicamp, v. 29, n. 103, p. 355-376, maio/ago. 2008.
PURI, A.; KADDOURA, M.; DOMINICK, C. Student perception of travel service learning experience in Morocco. Jour. Dent. Hyg., Chicago, ago. 2013. Research, p. 235-243.
ROSA, S. C. S. Graduação-sanduíche em enfermagem no Canadá através do programa Ciência sem Fronteiras: relato de experiência. LiphScience, Uberaba, UFTM, v. 1, n. 2, p. 101-117, out./dez. 2014.
SISTEMA CONSULAR INTEGRADO, MINISTÉRIO DAS RELAÇÕES EXTERIORES, SGEB, CGPC, DAI. Acôrdo cultural entre o Brasil e Portugal, de 7 de setembro de 1966. Disponível em: <http://dai-mre.serpro.gov.br/atos-internacionais/bilaterais/1966/b_27/>. Acesso em: 20 ago. 2015.
SPEARS, E. O valor de um intercâmbio: mobilidade estudantil brasileira, bilateralismo & internacionalização da educação. Elet. Educ., São Carlos, UFSCar, v. 8, n.1, p. 151-163, maio 2014.
THE HOFSTEDE CENTRE. Country comparison, 2010. Disponível em: <http://geert-hofstede.com/countries.html>. Acesso em: 4 ago. 2015.
THE UNIVERSITY OF SYDNEY. Faculty of Dentistry: doctor of Dental Medicine. Disponível em: <http://sydney.edu.au/dentistry/study/dentistry/apply.php>. Acesso em: 15 nov. 2015.
UNIVERSIDADE DE COIMBRA. FMUC, Faculdade de Medicina: subunidades orgânicas. Disponível em: <http://www.uc.pt/fmuc/subunidadesorganicas>. Acesso em: 15 nov. 2015.
UNIVERSITY OF DEBRECEN MEDICAL SCHOOL. University of Debrecen, Medical and Health Science Center: Dentistry. Disponível em: <http://edu.dote.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=110&Itemid=67>. Acesso em: 15 nov. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).