Citizen training of children's teachers

educational experiences in Brumadinho/MG and social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24139

Keywords:

Teacher training, Transdisciplinarity, Social justice, Education for citizenship

Abstract

This experience report aims to present the scope of the teaching project “Numeracy, citizenship and social practices” of the Teaching Degree Program at Universidade do Estado de Minas Gerais, Ibirité campus. Considering the socio-environmental crime that occurred in the city of Brumadinho/MG in January 2019, a training process was organized based on authors who articulate transdisciplinary knowledge with social practices and democracy. A technical visit was also made to the Pátria Livre Camp of the Landless Rural Workers Movement and the Naô Xohã Village of the Pataxó Ha-hã-hãe indigenous people, that share the occupied area in the region affected by the tailings mud that was released down the Paraopeba River. As a result, it is highlighted that the experiences of the project enabled the participants to have a critical, questioning and sensitive training process with social problems.

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Author Biography

Otavio Henrique Ferreira da Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Ibirité, MG, Brasil.

Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais, na Unidade Ibirité, no Departamento de Educação e Ciências Humanas, no curso de Licenciatura em Pedagogia. Doutorando em Educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FAE/UFMG). Mestre em Educação e Docência (FAE/UFMG). Licenciado em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (UNIUBE), licenciado em Matemática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET/MG) e bacharel em Administração pela Faculdade Pitágoras de Betim. É autor de diversos livros e artigos sobre a área da educação no Brasil.

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Published

2021-04-14

How to Cite

SILVA, O. H. F. da . Citizen training of children’s teachers: educational experiences in Brumadinho/MG and social justice. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–22, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24139. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24139. Acesso em: 18 sep. 2024.

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