“Planet of colors”

the faces of a digital project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24714

Keywords:

Learning community, Co-creation of digital content, Pedagogical isomorphism, Didatic resources

Abstract

As part of pedagogical experience, first-year student from the Professional Master's in Basic Education, based on children's books, organized different playful, diversified and appealing activities for children to explore according to their age group, in a perspective of significant learning. The transdisciplinary project took place during the second semester of the academic year 2019/2020 (online, during the Covid-19 pandemic). The objective was to develop digital didactic resources to be explored at home by the parents, and also by the population in general, interested in recreational activities such as reinforcement, encouragement and exploration of the different types of learning. Each activity is rich not only in educational content, but also in pedagogical and didactic content. In addition, they help to make everyone aware of their cultural heritage. This experience created examples of pedagogical isomorphism and the creation of a learning community.

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Author Biographies

Ana Leitão, Escola Superior de Educação Jean Piaget de Almada, Portugal.

Doutorada em História (2012), mestre em Língua e Cultura Portuguesa (2006) pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, e licenciada em Línguas e Literaturas Modernas. Realizou Pós-doutoramento (2012-2017) no projeto Post Scriptum, com bolsa do European Research Council. Integra o Centro de Linguística da Universidade de Lisboa e o grupo CEIBERO (Cultura e Educação nos Impérios Ibéricos)  (UFMG). Desde 2019, é adjunta da Diretora da Escola Superior de Educação Jean Piaget de Almada, onde também é professora assistente.  

Ana Paula Marques Sampaio Pereira, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IE/ULisboa), Lisboa, Portugal.

Doutora em Educação e Pós-doutoranda no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Pesquisadora das Tecnologias Digitais na Educação e membro do grupo de pesquisa luso-brasileiro Linguagem, Interação e Conhecimento.

Ana Cristina Gonçalves, Escola Superior de Educação Jean Piaget de Almada, Portugal.

Doutorada em Ciências da Educação, na área de especialização em Formação e Supervisão de Professores, pela Universidade Nova de Lisboa. Diretora da Escola Superior de Educação Jean Piaget de Almada, onde se formou como Educadora de Infância. Investigadora na área da Educação, com particular incidência na Formação e Supervisão de Educadores e Professores, e na Educação de Infância.

Fernando Luís Santos, Escola Superior de Educação Jean Piaget de Almada, Portugal.

Mestre em Ciências da Educação e Desenvolvimento pela Universidade Nova de Lisboa. Licenciado em Professores do Ensino Básico de 2º Ciclo, variante de Matemática e Ciências da Natureza pela Escola Superior de Educação Jean Piaget de Almada, onde é assistente na área da educação matemática. Diretor Pedagógico da Escola Profissional Jean Piaget de Almada e investigador na RECI (Research in Education and Community Intervention) e na CICS.NOVA (Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais) em Educação Matemática e em Tecnologias Educativas.

Rosa Helena de Pernambuco Nogueira, Instituto Politécnico Jean Piaget do Sul, Portugal.

Doutoramento e Pós-doutoramento em Ciências da Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa; mestre em Educação pela Universidade da Amazônia e pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; licenciada em Pedagogia;  Adjunct Professor - Instituto Politécnico Jean Piaget do Sul;  Investigadora - RECI (Research in Education and Community Intervention) / Instituto Piaget; Education Program Coordinator Universidade Europeia.

Sofia Rézio, Universidade Atlântica, Portugal.

Doutorada em Educação, mestre em Matemática (Análise numérica e matemática computacional), licenciada em Matemática Educacional e licenciada em Matemática Aplicada e Computação. Investigadora no Ceied (ULHT) e no ISTAR (ISCTE). Professora adjunta na Universidade Atlântica. Tem publicado diversos artigos e livros na área da didática da matemática e participado em alguns projetos financiados.

Zélia Leandro Sequeira Belo Torres, Escola Superior de Educação de Almada, Portugal.

Pós-doutorada em Ciências da Comunicação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias de Lisboa. Doutorada em Ciências da Educação pela Universidade de Málaga. Mestre em Terapias Comportamentais e Cognitivas pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias de Lisboa. Licenciada em Educação Especial pelo Instituto Superior de Educação Jean Piaget de Almada. Curso Superior de Professores Ensino Básico pelo Instituto Superior de Educação Jean Piaget de Almada. Curso Superior de Educadores de Infância pela Escola Superior de Educação Maria Ulrich de Lisboa.

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Published

2020-11-28

How to Cite

LEITÃO, A.; PEREIRA, A. P. M. S.; GONÇALVES, A. C.; SANTOS, F. L.; NOGUEIRA, R. H. de P.; RÉZIO, S.; TORRES, Z. L. S. B. . “Planet of colors”: the faces of a digital project. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–21, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24714. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24714. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times

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