Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24721

Keywords:

Project-Based Learning, Hybrid teaching, Biochemistry

Abstract

Biochemistry is defined by students as a collection of chemical structures and reactions that are difficult to assimilate and disintegrate from their professional practice. Given this context, this article aims to present a successful experience using Project-Based Learning to build biochemical concepts, configuring a proposal based on the assumptions of hybrid teaching. The research has a qualitative methodological approach and was carried out within the scope of a discipline of Biochemistry, from the Biological Sciences Degree course of a higher education institution. For the development of the projects, students received guidance through tools such as Virtual Learning Environment Moodle, WhatsApp group and email of the discipline. Finally, the moments experienced in person and virtually shows the potential of hybrid teaching in the light of Project-Based Learning with regard to contextualized and meaningful conceptual development for undergraduate students.

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Author Biographies

Priscila Aparecida dos Santos Cordeiro, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, PE, Brasil.

Graduada em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), bacharel em Enfermagem pelo Centro Universitário dos Guararapes. Atualmente, é mestranda em Ensino das Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências e Matemática da UFRPE, na linha de pesquisa Processos de construção de significados em ensino das Ciências e Matemática.

Ana Maria dos Anjos Carneiro Leão, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, PE, Brasil.

Graduada em Medicina, mestre em Bioquímica pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), doutora em Ciências (Bioquímica) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Atualmente, é professora da área de Bioquímica e Biofísica do Departamento de Morfologia e Fisiologia Animal da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências da UFRPE.

Janaína de Albuquerque Couto, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, PE, Brasil.

Graduada em Farmácia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), mestre em Biotecnologia de Produtos Bioativos pela UFPE e doutora em Ciências Biológicas pela mesma instituição. Atualmente, é professora da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), estando lotada no Departamento de Morfologia e Fisiologia Animal DMFA/UFRPE e também é professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências da UFRPE.

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Published

2021-04-27

How to Cite

CORDEIRO, P. A. dos S.; LEÃO, A. M. dos A. C. .; COUTO, J. de A. . Pedagogical action based on a hybrid approach in the light of Project-Based Learning. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–21, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24721. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24721. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Article