Women teaching Physics in higher education at two federal universities in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24894Keywords:
Gender relations, Women in higher education, Physics teachingAbstract
The article is part of a qualitative study on gender relations in Physics courses of higher education. The study was conducted between 2014 and 2017, aiming to discuss experiences from women regarding the teaching career in Physics. Specifically in this article, the issues under discussion are related to the professional experiences of female academics at two federal institutions of teaching and research in Brazil: Federal University of Minas Gerais, in Belo Horizonte, and Federal University of Rio de Janeiro, in Rio de Janeiro. The research used semi-structured individual interviews. Male and female researches – professors and heads of departments – were interviewed; however, the article focuses on 11 female academics. Data show that the behavior of professors varies from concealing the femininity to avoid harassment, to supporting and encouraging female students, especially those who are discriminated by male scientists. Also, a tacit devaluation of teaching degrees in comparison to bachelor degrees was observed.
Downloads
References
ACKER, Sandra. Gender and teacher’s work. Review of Research in Education, v. 2, n. 1, p. 99-162, 1996.
BALL, Stephen. La micropolitica de la escuela: hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Paidós, 1989.
BARRETO, Andreia. A mulher no ensino superior. Distribuição e representatividade. Cadernos do GEA, n. 6. Rio de Janeiro: FLACSO/UERJ/LPP, jul./dez. 2014.
BENÍCIO, Ronildo Alves. Uncertain future for women scientists in Brazil. Nature, v. 567, n. 7747, p. 31-32, 2019.
BLACKMORE, Jill; SACHS, Judyth. Worried, weary and just plain worn out: gender, restrutucturing and the psychic economy of higher education. In: ANNUAL CONFERENCE, n. 1-4, 1997. Brisbane. Anais [...] Brisbane: AARE, 1997.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. 2. ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2018.
BRITO, Thiago. Trabalho, docência e precarização: breves notas de um projeto de pesquisa. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 3, p. 161-178, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9844. Acesso em: 6 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.17648/2238-037X-trabedu-v28n3-9844.
CARABINE, Jean. Unmarried motherhood 1830-1990: A genealogical analysis. In: WETHERELL, Margaret; TAYLOR, Stephanie; YATES, Simeon. J. (ed.). Discourse as Data: A Guide for Analysis. London: Sage, 2001.
CISNE, Mirla. Gênero, divisão sexual do trabalho e serviço social. 2 ed. São Paulo: Outras Expressões, 2015.
FIDALGO, Fernando S. O. Trabalho e carreira docente: contribuições teórico-metodológicas, Trabalho e Educação, Belo Horizonte, n. 0, p. 94-109, jul./dez. 1996.
FREITAS, Marcel de A. Mulheres Cientistas. Percursos e percalços a partir da realidade da UFMG. Belo Horizonte: Conhecimento, 2018.
GARG, Reva; AGRELLO, Deise A. Mulheres na Física: poder e preconceito nos países em desenvolvimento, Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 1301-1306, 2009.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Trajetória da Mulher na Educação Superior Brasileira – período de 1991 a 2004. Brasília: MEC, 2005.
LETA, Jacqueline. Mulheres na ciência brasileira: desempenho inferior? Revista Feminismos, Salvador, v.2, n. 3, p. 139-152, 2014. Disponível em: https://cienciasmedicasbiologicas.ufba.br/index.php/feminismos/article/viewFile/30039/17771. Acesso em: 26 ago. 2016.
LOMBARDI, Maria Rosa. Engenheiras na construção civil: a feminização possível e a discriminação de gênero. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 163, p.122-146, 2017.
MARSHALL, Martin N. Sampling for qualitative research. Family Practice Review, v. 13, n. 6, p. 522-525, 1996.
MELO, Hildete P.; LASTRES, Helena M. M.; MARQUES, Teresa C. M. Gênero no Sistema de Ciência, Tecnologia e Inovação no Brasil. Revista Gênero, Niterói, v. 4, n. 2, p. 73-94, 2004.
MIRANDA, Teresa, L.; SCHIMANSKI, Edina. Relações de gênero: algumas considerações conceituais. In: FERREIRA, Aparecida De Jesus (org.). Relações étnico-raciais, de gênero e sexualidade: perspectivas contemporâneas. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.
NASCIMENTO, Silvânia S; PLANTIN, Christian; VIEIRA, Rodrigo D. A validação de argumentos em sala de aula: um exemplo a partir da formação inicial de professores de Física, Revista Investigações de Ensino de Ciências da UFRS, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 68-185, 2008.
PARAÍSO, Marlucy A. Gênero na formação do/a professor/a: campo de silêncio do currículo? Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 1, n. 102, p. 23-45, 1997.
RISTOFF, Dilvo. A trajetória da mulher brasileira na educação. Folha de São Paulo, São Paulo, 8 mar. 2006. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/opiniao/fz0803200610.htm Acesso em: 23 maio 2016.
SÁ, Carmen S. S.; SANTOS, Wildson L. Constituição de identidades em um curso de licenciatura em Química. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 69, p. 315-338, 2017.
SCOTT, Joan. Os usos e abusos do gênero. Projeto História, São Paulo, n. 45, p. 327-351, dez. 2012.
SUMMERS, Anne. The misogyny factor. Sydney: New South Wales University, 2013.
SVARCZ, Kariane C. Relações de Gênero na Física: a inserção das mulheres na “ciência hard” da UFSC (1980-2010). Dissertação (Mestrado em História) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
TEIXEIRA, Adla B. M. The Domestication of primary school teaching: a Brazilian study case. 1998. Thesis (Doctorate in Education) – Institute of Education, University of London, London, 1998.
TEIXEIRA, Adla B. M.; NASCIMENTO, Silvânia S.; VILLANI, Carlos E. Exploring Modes of Communication among Pupils in Brazil. Gender and Education, v. 20, n. 4, p. 387-398, jul. 2008.
THERRIEN, Ângela T. S. Trabalho docente: uma incursão no imaginário social brasileiro. São Paulo: EDUC, 1998.
VIANNA, Cláudia. O sexo e o gênero da docência. Cadernos Pagu, Campinas, n. 18, p. 81-103, 2002.
WAGNER, Anne; ACKER, Sandra; MAYUZUMI, Kimine. Whose university is it anyway? Toronto: Sumach Press, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcel de Almeida Freitas, Adla Betsaida Martins Teixeira, Denise Bianca Maduro Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).