Proposal of a didactic sequence for General Chemistry discipline by using digital technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2519

Keywords:

Digital technologies, Teaching Chemistry, Meaningful Learning

Abstract

This article presents an experience report about a proposal of an integrated didactic sequence involving General Chemistry and Introduction to Computing disciplines, for first semester students of undergraduate courses in Chemistry. The activities were planned based on basic aspects of Ausubel’s Meaningful Learning Theory. The use of data analysis, graphing in computational environments, and the application of symbolic computation have proved to be interesting tools in the teaching of Chemistry concepts. The proposal was tested and there was a greater engagement of students in the teaching-learning process and a better performance in their evaluations. The didactic sequence showed potential for application in other disciplines of high education Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julliane D. Yoneda, Universidade Federal Fluminense (UFF), Volta Redonda, RJ, Brasil.

Engenheira Química, licenciada e doutora em Química, é professora do Departamento de Química do Instituto de Ciências Exatas da UFF.

José Augusto Oliveira Huguenin, Universidade Federal Fluminense (UFF), Volta Redonda, RJ, Brasil.

Doutor, bacharel e licenciado em Física, é professor do Departamento de Física do Instituto de Ciências Exatas da UFF. É credenciado no Programa de Pós-Graduação em Física da UFF e no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, polo 15, UFF/Instituto Federal do Rio de Janeiro.

References

AUSUBEL, David P. Educational psychology – a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.

AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Educational psychology: a cognitive view. 2. ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1978.

BOGISCH, Maria Inês P.; ALCANTARA, Paulo Roberto. Uma comparação entre estratégias de ensino da Química na educação superior. Revista Diálogo Educacional, v. 3, p. 95-104, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2002.

CARLOS, Jairo G. Interdisciplinaridade no ensino médio: desafios e potencialidades. 2007. 171 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

FAZENDA, Ivani Catarina A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 4. ed. Campinas: Papirus, 1994.

LEITE, Bruno S. Tecnologias no Ensino de Química: Teoria e Prática na Formação Docente. Curitiba: Editora Appris, 2015.

LIMA, Érika R. P. O.; MOITA, Filomena Maria G. da S. C. A tecnologia e o ensino de Química: jogos digitais como interface metodológica. Campina Grande: EDUEPB, 2011.

MENDONÇA, Leda G.; LEITE, Sidnei Q. M.; RODRIGUES, Lúcia R. Aprendizagem significativa nas aulas da graduação tecnológica de Química: Análise da prática pedagógica mediada por teatro. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ENPEC, 2009.MOREIRA, Marco Antônio. Unidades de enseñanza potencialmente significativas – UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review, v. 1, p. 43-63, 2011.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2012.

PAIVA, João; RAMOS, Isabel. Adivinhas: Quem é Quem na Tabela Periódica. Química e Ensino, v. 92, p. 61-63, 2004.

PEIXOTO, Joana; ARAÚJO, Cláudia H. S. Tecnologia e educação: algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educação & Sociedade, v. 33, p. 253-268, 2012.

PINHEIRO, Iânderson R. et al. Símbolos químicos com uso da planilha eletrônica do Microsoft Excel. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUÍMICA, 54., 2014, Rio Grande do Norte. Anais... Rio Grande do Norte: CBQ, 2014.

PONTE, Cristina. Uma geração digital? A influência familiar na experiência mediática de adolescentes. Sociologia, problemas e práticas, v. 65, p. 31-50, 2011.

RUSSELL, John B. Química Geral. São Paulo: Makron Books, 1994. v. 2.

SANDES, Rafael D. D.; AMBROSIO, Renato C.; ANGELUCCI, Camilo A. Integração numérica de leis de velocidade diferenciais com o uso do SCILAB. Química Nova, v. 36, p. 181-186, 2013.

SERRA, Gladis M. D. Contribuição das TIC no ensino e aprendizagem de Ciências: tendências e desafios. 2009. 383 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

TAVARES, Ricarte; SOUZA, Rodolpho O. O.; CORREIA, Alayne O. Um estudo sobre a TIC e o ensino da Química. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, 1., 2013, Sergipe. Anais... Sergipe: UFS, 2013. p. 657-669.

TERUYA, Leila C. et al. Visualização no ensino de Química: apontamentos para a pesquisa e desenvolvimento de recursos educacionais. Química Nova, v. 36, p. 561-569, 2013.

Published

2018-12-10

How to Cite

YONEDA, J. D.; HUGUENIN, J. A. O. Proposal of a didactic sequence for General Chemistry discipline by using digital technologies. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 60–77, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2519. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2519. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)