University teaching and Paulo Freire's principles

experiences from a teacher training course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34661

Keywords:

Paulo Freire, University Teaching, Teacher training course, Knowledge production, Social change

Abstract

The pedagogical reflections proposed by Paulo Freire provide enough theoretical and empirical baggage to show improvements and new paths for the field of education. Although initially focused on popular education, the author's legacy expanded to different educational segments, with possibilities for use in university teaching. Thus, the objective of this study is to correlate the Freirean principles with university teaching, considering the literature reports, the planning and execution of a training course for university professors. In addition to being descriptive and qualitative, the study uses content analysis, documental research and experience reports. Evidence revealed that Paulo Freire's principles provide support for university teaching, especially human principles, which demonstrates the need for greater appreciation of social and democratic principles, towards an education that promotes better living conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Santa Anna, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduado em Biblioteconomia. Mestre e doutorando em Gestão e Organização do Conhecimento pela UFMG. Consultor e professor independente nas áreas de normalização bibliográfica, revisão e estruturação de trabalhos acadêmicos. Conselheiro editorial do periódico Pró-Discente, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

References

ALMEIDA, Tainá. Princípios freireanos para a formação de um professor de línguas libertador. Fólio: Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 11, n. 1, p. 707-728, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/5149/4163. Acesso em: 14 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v11i1.5149.

ANTÔNIO, Luísa da Anunciação David; MANUEL, Janice Alexandra da Costa. Importância da relação professor-aluno na educação superior. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais [...] Curitiba: PUC, 2015. p. 29889-29897. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22201_10845.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Docência universitária num paradigma da complexidade: possibilidades de formação continuada no stricto sensu. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 27-44, jan./abr. 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189114444003.pdf. Acesso em: 14 jun. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/rde.v10i29.3046.

BERGER, Thamiris Christine Mendes; PEREIRA, Ana Lucia; COSTA, Cristina. Desafios da docência universitária: um olhar de professores formadores. Educação, Porto Alegre, v. 43, n. 1, p. 1-15, jan./abr. 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30401/19638. Acesso em: 14 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.30401.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

GIFTED, Álaze Gabriel. Os três pilares da docência no ensino superior: o ensino, a pesquisa e a extensão. Revista Acadêmica de Formação de Professores, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 1-20, jul. 2016. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/formacao/article/view/558. Acesso em: 14 jun. 2021.

LIMA, Maria Socorro Lucena; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho. Relação ensino-aprendizagem da docência: traços da pedagogia de Paulo Freire no ensino superior. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 71-88, jul./set. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/mFvDbRfC5LVsH8fzyj9CcHc/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47203.

MARIN, Vanessa. A docência universitária na tríade ensino-pesquisa-extensão. In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 27., 2019, Ijuí. Anais [...]. Ijuí: Unijuí, 2019. p. 1-15.

MASETTO, Marcos. Docência universitária: repensando a aula. In: TEODORO, Antônio (org.). Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia pela curiosidade da formação universitária. São Paulo: Cortez, 2004. p. 1-17.

PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. Docência na universidade ultrapassa preparação para mundo do trabalho. Revista Ensino Superior, Campinas, v. 1, n. 1, jul. 2015. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/docencia-na-universidade-ultrapassa-preparacao-para-mundo-do-trabalho. Acesso em: 14 jun. 2021.

PORTO, Rita de Cassia Cavalcanti; LIMA, Taissa Santos de. O legado de Paulo Freire para a formação permanente: uma leitura crítica das dissertações e teses sobre a formação de professores. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 186-210, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/766/76645155011.pdf. Acesso em: 14 jun. 2021.

RIBEIRO, Marinalva Lopes; SALES, Taiara de Lima Silva. Diálogo: desafios da docência diante do papel social da universidade. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 65, p. 558-579, abr./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26440. Acesso em: 15 jun. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.DS03.

SANTOS, Vera Lucia Pontes dos; MERCADO, Luís Paulo Leopoldo; NASCIMENTO, Elton Malta. Professores universitários em rede de aprendizagem cooperativa: a ação tutorial como experiência (auto)formativa. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 385-405, abr./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12716/8951. Acesso em: 14 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i2.12716.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Uma prática docente inspirada na pedagogia freireana: a experiência na cátedra Paulo Freire da PUC-SP. Revista Interritórios, Caruaru, v. 2, n. 2, p. 70-84, jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/interritorios/article/view/5049/4327. Acesso em: 14 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.33052/inter.v2i2.5049.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Docência universitária: a pesquisa como princípio pedagógico. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 120-128, jan./jul. 2009. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/540/511. Acesso em: 14 jun. 2021.

SILVA, Daniella Oliveira da; MUSSI, Amali de Angelis. Metodologias ativas de aprendizagem: contribuições para a inovação pedagógica na docência universitária. In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 20., 2016. Feira de Santana. Anais [...] Feira de Santana: UEFS, 2016. Disponível em: http://periodicos.uefs.br/index.php/semic/article/view/3165/2557#. Acesso em: 14 jun. 2021.

SILVA, Karina da; BARBOSA, Viviane Almeida. Paulo Freire: saberes da docência no ensino superior, uma reflexão na prática. Revista Ensino de Ciências e Humanidades, Manaus, v. 5, n. 2, p. 164-182, jul./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/rech/article/view/6800. Acesso em: 14 jun. 2021.

Published

2021-11-23

How to Cite

SANTA ANNA, J. University teaching and Paulo Freire’s principles: experiences from a teacher training course. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.34661. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: Paulo Freire Centenary