The dialogue in higher education between postgraduate studies and Paulo Freire's legacy

Authors

  • Leôncio Gomes Soares UFMG

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.35703

Keywords:

Paulo Freire, Postgraduate studies, Dialog, Participation

Abstract

This paper presents the origin and development of the course in the Education Postgraduate Program of the School of Education of the Federal University of Minas Gerais on the contribution of Paulo Freire's thought. It tries to contextualize how the course emerged, its participants' data, the relationship between their research interests and Paulo Freire, as well as the themes and contents studied. Seeking coherence with Freirean principles, the course sought to introduce a differentiated teaching and learning methodology, encouraging the exploration of pedagogical resources and proposing different evaluation strategies. Some participants who have taken the course over the years were interviewed about three aspects: interest in participating, contribution to the research, and Freire's contribution in their dissertations or theses. The postgraduates’ testimonies show the incorporation of Freire's concepts in their studies and in the educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leôncio Gomes Soares, UFMG

Full professor at the School of Education of Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Has a master degree in education from UFMG; a doctor degree in education from Universidade de São Paulo; post-doctoral felllowships at Universidade Federal Fluminense and  at Northern Illinois University. Researches and publishes in the area of education, focusing on Young and Adult Education, approaching educational policies, teacher training, schooling of young and adults, and history of education.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Recuperar a humanidade roubada. In: ARROYO, Miguel Gonzalez. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 238-251.

FÁVERO, Osmar. Paulo Freire: importância e atualidade de sua obra. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 7, n. 3, p. 1-8, dez. 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/7589. Acesso em: 10 jul. 2021.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 17. ed. São Paulo: Cortez, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Do direito e do dever de mudar o mundo. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000. p. 53-63.

FREIRE, Paulo. Paulo Freire [Entrevista concedida a Edney Silvestre]. In: SILVESTRE, Edney. Contestadores: entrevistas notáveis. São Paulo: Francis. 2003. p. 327-342

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 44. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

GARRIDO, Felipe Andres Zurita. Las políticas públicas sobre el trabajo docente en Chile: análisis de la configuración estatal de la docencia durante la dictadura militar (1973-1990). 2017. 355 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte, 2017.

GARZON, Adriana Marcela Monroy. Educação crítica libertadora para a sexualidade do adolescente na escola rural, na Colômbia e no Brasil. 2019. 204 f. Tese (Doutorado em Enfermagem) – Escola de Enfermagem, UFMG, Belo Horizonte, 2019.

GONTIJO, Pollyana Anício Magalhães. Capacitação de Membros dos Comitês de Ética em Pesquisa do Município de Belo Horizonte, Minas Gerais através do E-Learning TRREE. 2017. 296 f. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde: Infectologia e Medicina Tropical) – Faculdade de Medicina, UFMG, Belo Horizonte, 2017.

GONZÁLEZ-PEÑA, María Victoria. Gestión de la extensión universitaria con enfoque intercultural en condiciones de universalización. 2012. Tese (Doctorado) – Universidad de Camagüey, Cuba, 2012.

MACEDO, Juliana Gouthier. Identidades forjadas em brancos: ensino de arte e interculturalidade. 2013. 199 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, UFMG, Belo Horizonte, 2013.

HADDAD, Sérgio. O educador: um perfil de Paulo Freire. São Paulo: Todavia, 2019.

PEDROSO, Ana Paula Ferreira. Informação e prática pedagógica: possibilidades e desafios no contexto da EJA. 2008. 162 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Informação) – Escola de Ciência da Informação, UFMG, Belo Horizonte, 2008.

PEREIRA, Júlio Cezar Matos. Os usos das tecnologias móveis nas salas de aula da Educação de Jovens e Adultos. 2017. 460 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte, 2017.

SIMÕES, Alan Caldas. No princípio era o caos: limites e possibilidades das práticas de aprendizagem musical informal na escola. 2019. 204 f. Tese (Doutorado em Música) – Escola de Música, UFMG, Belo Horizonte, 2019.

SOARES, Leôncio; SILVA, Fernanda. Memória em forma de relatos de aula: mais que recordação, um instrumento de trabalho na formação do educador de jovens e adultos. In: SAMPAIO, Marisa; ALMEIDA, Rosilene (org.). Práticas de educação de jovens e adultos: complexidades, desafios e propostas. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 221-232.

STRECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Published

2021-11-30

How to Cite

SOARES, L. G. The dialogue in higher education between postgraduate studies and Paulo Freire’s legacy. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–17, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.35703. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35703. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: Paulo Freire Centenary