Scavenger hunt as a soil teaching tool in higher education

case report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.37012

Keywords:

soil teaching, didactics in higher education, active learning methodologies

Abstract

The educational process over the years has undergone several changes in its structure, being adapted to human development and modern society. Learning in a playful way provides the student with greater involvement with activities and pleasure in carrying them out in the classroom. The importance of play in the development of children, adolescents, adults and elderly people is identified, without age or ethnic restrictions. The present paper had as objective to report the activities and results obtained with the adoption of scavenger hunts of soil at UNIPAMPA. Educational competitions were held with the students of the Soils curricular component of the courses in Forestry Engineering and Environmental Management at UNIPAMPA, having as their theme the contents developed in the discipline in order to create opportunities for greater understanding, interest in the content, social integrity and pleasure with the studies. The tasks performed in the competitions were called Memory Game, Mimicry with drawing, crossword, what is the soil and pie on the face. The playful treatment in soils showed a high degree of satisfaction, cooperation and reception among the students.

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Author Biographies

Maria Laura Martins Silva, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), São Gabriel, RS, Brasil.

Graduanda em Engenharia Florestal pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus São Gabriel. É bolsista voluntária de iniciação científica no Laboratório de Solos e Ecologia Florestal do campus São Gabriel.

Mirla Andrade Weber, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), São Gabriel, RS, Brasil.

Graduada em Agronomia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), doutora em Ciência do Solo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professora associada da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus São Gabriel.

Frederico Costa Beber Vieira, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), São Gabriel, RS, Brasil.

Graduado em Agronomia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), doutor em Ciência do Solo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus São Gabriel.

Rosângela Silva Gonçalves Nunes, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), São Gabriel, RS, Brasil.

Graduada em Ciências Biológicas (licenciatura) e doutora em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Atualmente é técnica de laboratório na área de Biologia da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus São Gabriel.

Maria Carolina dos Santos Figueiredo, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), São Gabriel, RS, Brasil.

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e doutoranda em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Atualmente é técnica de laboratório na área de Biologia da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus São Gabriel.

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Published

2022-09-14

How to Cite

SILVA, M. L. M. .; WEBER, M. A.; VIEIRA, . F. C. B. .; NUNES, R. S. G. .; FIGUEIREDO, . M. C. dos S. . Scavenger hunt as a soil teaching tool in higher education: case report. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–16, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.37012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37012. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

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Article