Strategies for learning about leprosy in Higher Education in Health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38304

Keywords:

Leprosy, teaching, higher education, health, information and communication technologies

Abstract

Undergraduate health education must integrate problems that influence the health situation of each territory. However, there are gaps in the training of health professionals to work in care of people with leprosy. Innovative strategies may contribute to the dissemination and approach of leprosy, as is the case of digital information and communication technologies (DICT). The objective is to identify how leprosy has been approached in the teaching-learning process in undergraduate health courses and how DICT has been integrated in this context. This is an integrative literature review, carried out in the SciELO, LILACS, BVS and MEDLINE databases, with publications between 2011 and 2020. The teaching of leprosy was proved to be limited in the training of health professionals. However, pedagogical strategies were used, such as extracurricular activities, practical experience and problematization, in Medicine, Nursing and Physiotherapy courses. There are no studies that explore the potential of DICT in teaching on leprosy.

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Author Biographies

Jorge Fernando Pereira Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), Paulo Afonso, BA, Brasil.

Graduando em Medicina pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), Campus Paulo Afonso/BA. Participou como membro do Grupo de Pesquisa Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS) e atuou no projeto de iniciação científica (PIBIC: 2019-2021).

Iukary Takenami, Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), Paulo Afonso, BA, Brasil.

Docente do curso de Medicina na Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), Campus Paulo Afonso/BA. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Biotecnologia em Saúde e Medicina Investigativa (PgBSMI) do Instituto Gonçalo Moniz (IGM/Fiocruz). É vice-líder do Grupo de Pesquisa Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS) e membro do Grupo de Pesquisa Clínica Fiocruz em tuberculose.

Maria Augusta Vasconcelos Palácio, Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), Paulo Afonso, BA, Brasil.

Docente do curso de Medicina na Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), Campus Paulo Afonso/BA. Doutora em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É líder do Grupo de Pesquisa Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS) e membro do Grupo de Pesquisa Clínica Cuidado e Gestão em Saúde (GPCLIN).

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Published

2022-09-05

How to Cite

SILVA, J. F. P. .; TAKENAMI, I. .; PALÁCIO, M. A. V. . Strategies for learning about leprosy in Higher Education in Health. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–21, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.38304. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38304. Acesso em: 17 jul. 2024.

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