The beginning of teacher's career in higher education
a study on teacher identity
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.45576Keywords:
teacher training;, teaching professional identity, higher education, institutional reception, beginning of the teaching careerAbstract
This is a qualitative study, with a narrative approach, in the analysis development phase, which aims to understand aspects in the process of constituting the teaching identity of higher education teachers who do not have initial training in Teaching or Pedagogy degrees. In order to achieve our objectives, we used works on teacher training, teaching identity and critical-reflective professional as a theoretical foundation. The theoretical-methodological framework for analyzing the data collected through semi-structured interviews was discourse analysis. The clipping brought to this moment refers to the questioning made to seven professors of a public university about the beginning of their careers in higher education. Through the analyses, as constitutive marks of the research subjects, it was possible to infer that the malaise at the beginning of the career is related to the fact of having to learn to be a teacher added to a context of institutional helplessness.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). In: Eni Lourdes Puccinelli Orlandi e João Wanderley Geraldi. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas: UNICAMP-IEL, jul./dez., 1990. p. 25-42.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto editora, 1994.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 01 mar. 2023.
CANDAU, Joel. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2014.
CRESWELL, John. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
ECKERT-HOFF, Beatriz Maria. Escritura de si e identidade: o sujeito-professor em formação. Campinas, SP: Mercado das Letras/FAPESP, 2008.
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Tradução: José A. Bragança de Miranda e António Fernando Cascais. 4. ed. Vega: Passagens, 1987.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução: Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FRANCHI, Giovanna Ofretorio de Oliveira Martin; HABOLD, Márcia de Souza. Pesquisas sobre formação de professores para a educação superior na Anped (2011-2017). Revista Devir Educação, Lavras, vol. 3, n. 2, p. 53-74, jul./dez., 2019. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v3i2.168. Disponível em: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/168. Acesso em: 10 jan. 2023.
GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Bookman: Artmed, 2009.
HALL, Suart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomás Tadeu (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Ezequiel T. Silva e Guacira L. Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução: Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.
LAROCCA, Priscila; TOZETTO, Susana Soares. A formação de professores como objeto de estudo de dissertações produzidas em um mestrado em educação. Revista Transmutare, Curitiba, v. 1, n. 2, p. 162-178, jul./dez., 2016. DOI: https://doi.org/10.3895/rtr.v1n2.3937. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rtr/article/view/3937. Acesso em: 12 jan. 2023.
NÓVOA, António. Os professores: um “novo” objecto da investigação educacional? In: NÓVOA, António (org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 2000.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez., 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4843. Acesso em: 10 jan. 2023.
ORLANDI, Eni. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas: Pontes, 2007.
ORLANDI, Eni. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 5. ed. Campinas, SP: Pontes, 2009.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 9. ed. Campinas: Pontes, 2010.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora Unicamp, 1995.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. O docente do ensino superior. In: PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SCHÖN, Donald. The reflective practitioner. New York: Basic Books Inc., 1983.
SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel. A docência universitária e a formação para seu exercício. In: Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade [online]. Salvador: EDUFBA, p. 23-37. 2010. ISBN 978-85-232-1198-1.
STAKE, Robert E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Tradução: Karla Reis; revisão de Nilda Jacks. Porto Alegre: Penso, 2011.
ZABALZA, Miguel A. et al. Identidad profisional del profesorado universitario. In: MAYO, Isabel Cantón; TARDIF, Maurice (coord.). Identidad profisional docente. Madrid: Narcea Ediciones, 2018.
ZEICHNER, Kenneth M.; LISTON, Daniel P. Reflective teaching: an introduction. 2. ed. New York: Routledge, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márcia de Oliveira Lupia, Maria Candida Varone de Morais Capecchi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).