Continuing training of countryside teachers in the UFAM Escola da Terra Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.48435

Keywords:

Education in the Countryside, Escola da Terra Program, continuing teacher training, Amazonian context

Abstract

In this article, we aim to share the experiences of continuing education for teachers in the Escola da Terra Program, developed by the Federal University of Amazonas (UFAM), through the lato sensu specialization course in Education in the Countryside: Pedagogical Practices, in collaboration with the Department of Continuing Education, Youth and Adult Literacy, Diversity and Inclusion (SECADI) of the Ministry of Education (MEC), supported by the National Fund for Education Development (FNDE) and in partnership with the Amazonas State Department of Education and School Sports (SEDUC-AM) and municipal education departments through the Articulated Action Plan (PAR). This record highlights the results of the thematic axis “Epistemological Foundations of Education in the Countryside”, conducted during the months of November and December 2022 in the municipality of São Sebastião do Uatumã, Amazonas state. Data collection was carried out through action research and field diaries, supported by bibliographic research based on the writings of Caldart (2004, 2012), Santos (2017), Souza Neto (2022), Foerste et al (2018), Saviani (2019, 2021), Arroyo (2008, 2012) among other scholars on the topic addressed. Furthermore, official documents related to the Escola da Terra program and the Pedagogical-Political Project of the specialization course were also used to compose this research. The results revealed that course participants understood that Education in the Countryside has a different logic from Rural Education, which is based on rationality of capital. Additionally, it became clear that social movements in countryside areas exert great influence on the construction of Education in the Countryside in progress in the country, as well as on the formulation of public policies for the countryside, underscoring human formation as one of the essential aspects for the construction of a counter-hegemonic societal project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Érica de Souza e Souza, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil.

Doutoranda do Programa de Pós-graduação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Bolsista FAPEAM.

 

Gabriel Rodrigues do Nascimento, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil.

Doutorando do Programa de Pós-graduação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Bolsista FAPEAM.

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, AM, Brasil.

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Coordenadora do Programa Escola da Terra da UFAM.

References

ARROYO, Miguel Gonzáles. Os desafios da construção de políticas para a Educação do Campo. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Departamento de Ensino Fundamental. Educação do Campo: Cadernos Temáticos. Curitiba: SEED, 2008, p. 47-58. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cadernos_tematicos/caderno_tematico_campo01.pdf. Acesso em: 22 de jul.2022.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Pedagogia do Oprimido. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (org). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012, p. 533-560. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l191.pdf. Acesso em: 24 de jul.2022.

BORGES, Heloísa da Silva; MOURÃO, Arminda Rachel Botelho (org). Trabalho e Educação do/no Campo: agricultura familiar, agroecologia e alfabetização ecológica. Amazonas: FACED/UFAM, 2014.

BORGES, Heloisa da Silva. Passos dos tempos formativos do Curso de Aperfeiçoamento em Educação do Campo. In: BORGES, Heloisa da Silva. MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. Trabalho e Educação do/no Campo: Agricultura familiar, agroecologia e alfabetização ecológica. Manaus: FUA, 2016, p. 141-152.

BORGES, Heloisa da Silva; OLIVEIRA, Bianca da Silva. Os pontos convergentes entre os/as teóricos/as da educação do campo. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 39, p. 238-258, 2020. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6376. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6376. Acesso em: 29 out. 2024.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em: 10 de dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria nº 86, de 1º de fevereiro de 2013a. Institui o Programa Nacional de Educação do Campo – PRONACAMPO, e define suas diretrizes gerais. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13218-portaria-86-de-1-de-fevereiro-de-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria nº 579, de 2 de julho de 2013b. Institui a Escola da Terra. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/30695064. Acesso em 20 jul. 2022.

Carta em Apoio à SECADI/MEC formulada no Encontro Nacional de Educação do Campo, das águas e das florestas (ENECAF). Salvador-Ba, 28 de fev. a 02 de mar., 2024. Disponível em: https://fonec.org/wp-content/uploads/2024/03/Carta-em-Apoio-a-SECADI_MEC-3-1-3.pdf. Acesso em: 29 out. 2024.

CALDART, Roseli Salete. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. Revista Trabalho Necessário, Niterói, v. 2, n. 2, 2004.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (org). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l191.pdf. Acesso em: 24 de jul. 2022.

CRUZ, Vanessa Aparecida da Silva; RIBEIRO, Luiz Paulo. O Programa Escola da Terra: contextualizando as atividades desenvolvidas pela Faculdade de Educação de Minas Gerais. In: ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; JUSTINO, Érica Fernanda (org.). Escola da Terra: desafios e possibilidades para formação continuada de professores. Belo Horizonte: autêntica, 2022. (Coleção Caminhos da Educação do Campo).

DIAS, Edmundo Fernandes. Intelectuais: para que e para quem? LOMBARDI, José Claudinei; MAGALHÃES, Lívia D. Rocha; SANTOS, Wilson da Silva (org.). Gramsci no limiar do século XXI. Edição digital. Campinas: Librum Editora, 2013, p. 118-140.

FOERSTE, Erineu; FICHTNER, Bernd; NUNES, José Walter; SOUZA NETO, João Clemente de. Educação do campo e pedagogia social: interculturalidade em lutas coletivas por terra e educação. Revista Iberoamericana de Educación, [S. l.], v. 76, p. 125-142, 2018. DOI: https://doi.org/10.35362/rie7602853. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/2853. Acesso em: 23 jul. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. ed. especial, Editora: Paz & Terra, 2021.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 7. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2020.

GERKE, Janinha; FOERSTE, Erineu. A pesquisa na formação por alternância: desvelando caminhos e cunhando utopias possíveis. In: FOERSTE, Erineu; PUIG-CALVÓ, Pedro; GERKE, Janinha; CALIARI, Rogério Omar. Pedagogia da alternância: 50 anos em terras brasileiras – memórias, trajetória e desafios. Curitiba: Appris, 2019.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico. Séries Históricas e Estatísticas, 2022. Brasília, DF. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/am/sao-sebastiao-do-uatuma/panorama. Acesso em 10 dez. 2022.

LIMA, Eloisa Aparecido Cerino Rosa; FERNANDES, Silva Aparecido de Souza. Educação do campo como projeto de desenvolvimento e de vida para o campo/Rural Education Education as a project of development and of life for the countryside. Revista Nera, Presidente Prudente, v. 21, n. 45, p. 50–71, 2018. DOI: https://doi.org/10.47946/rnera.v21i45.5841. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/5841. Acesso em: 29 abr. 2023.

MARTINS, Firmino Costa. Pedagogia da alternância: uma possibilidade formativa cidadã. In: FOERSTE, Erineu; PUIG-CALVÓ, Pedro; GERKE, Janinha; CALIARI, Rogério Omar. Pedagogia da alternância: 50 anos em terras brasileiras – memórias, trajetória e desafios. Curitiba: Appris, 2019.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução Iza Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

NASCIMENTO, Gabriel Rodrigues; SOUZA, Érica de Souza; BORGES, Heloisa da Silva. Escola da Terra no município de São Sebastião do Uatumã/AM: desafios na pandemia de covid-19. Revista Brasileira de Educação do Campo, [S. l.], v. 7, p. e13836, 2022. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13836. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/13836. Acesso em: 1 fev. 2024.

SANTOS, Ramofly Bicalho. História da educação do campo no brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Revista Teias, [S. l.], v. 18, n. 51, p. 210-224, 2017. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2017.24758. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/24758. Acesso em: 10 nov. 2022.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-crítica, Quadragésimo ano: Novas Aproximações. Campinas: ‎Autores Associados, 2019.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: Primeiras aproximações. 12. ed. Campinas: ‎Autores Associados, 2021.

SOUZA, Érica de Souza e. As políticas públicas de formação continuada de professores/as das escolas do campo: estudo na comunidade do Tracajá numa escola municipal de Parintins-AM. 2021. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM), 2021. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/8863. Acesso em: 21 out. 2024.

SOUZA, Érica de Souza e; NASCIMENTO, Gabriel Rodrigues do; BORGES, Heloisa da Silva; VICTÓRIA, Claudio Gomes. O Programa Escola da Terra em tempos de pandemia de Covid-19: experiências de formação contínua em Presidente Figueiredo/AM. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 115-134, 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536. Acesso em: 1 de fev. 2023.

SOUZA NETTO, Xavier Carvalho de. Prefácio. In: ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; JUSTINO, Érica Fernanda (org.). Escola da Terra: desafios e possibilidades para formação continuada de professores. Belo Horizonte, MG: autêntica, 2022. (Coleção Caminhos da Educação do Campo).

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2022.

UFAM, Universidade Federal do Amazonas. Projeto Político do curso de Especialização em Educação do Campo: Práticas Pedagógicas. FACED/UFAM, 2021.

WINKIN, Yves. A nova comunicação: da teoria ao trabalho de campo. Tradução de Roberto Leal Ferreira. Campinas: Papirus, 1998.

Published

2024-10-29

How to Cite

SOUZA, Érica de S. e; NASCIMENTO, G. R. do; BORGES, H. da S. Continuing training of countryside teachers in the UFAM Escola da Terra Program. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–24, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.48435. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/48435. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article