Flipped classroom adapted to face-to-face and remote teaching

case study in chemistry teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.48821

Keywords:

flipped classroom, learning, chemistry teaching, remote classroom

Abstract

This article analyzed the impacts of applying the flipped classroom methodology on students' performance in activities and tests during undergraduate chemistry teaching at a higher education institution in Natal, Rio Grande do Norte. The active methodology was applied to classes in periods that occurred before, during, and after remote classes, which happened as a result of the covid-19 pandemic. The objective was to evaluate students' performance in the teaching-learning process by comparing the results of applying the flipped classroom modality with traditional classes. This is a case study with a descriptive and explanatory approach, with a quantitative analysis of collected data. It was possible to verify that the performance of students in flipped classroom teaching was higher than the performance of classes with traditional methodologies. The study also proved that face-to-face meetings with teachers and colleagues promote better results than remote meetings. The application of the flipped classroom methodology, in face-to-face and remote scenarios, opens up possibilities for adapted methodologies in hybrid teaching and distance learning, also favoring classes with deficiencies in learning more complex content, such as chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Everlane Ferreira Moura, Centro Universitário do Rio Grande do Norte (UNI-RN), Natal, RN, Brasil.

Atua como docente em cursos de graduação (presenciais e híbridos) e de pós-graduação no Centro Universitário do Rio Grande do Norte (UNI-RN). Doutora e mestre em Engenharia Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), graduada em Química Industrial pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especializações em Design Instrucional pelo Senac-SP e em Tecnologia Educacional pela UFRN.

Wannise de Santana Lima, Centro Universitário do Rio Grande do Norte (UNI-RN), Natal, RN, Brasil.

Atualmente é diretora acadêmica e coordena o Núcleo de Educação a Distância do Centro Universitário do Rio Grande do Norte (UNI-RN). Doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (ULisboa), mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atua como docente na graduação e pós-graduação.

References

BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p.48-67, maio/ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.26849/bts.v39i2.349. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/349. Acesso em: 19 fev. 2023.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Sala de aula invertida: recomendações e tecnologias digitais para sua Implementação na educação. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 11-21, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.96583. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/96583. Acesso em: 19 fev. 2023.

COLVARA, Jonas dos Santos; SANTO, Eniel do Espírito. Metodologias ativas no ensino superior: o hibridismo da sala de aula invertida. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 18, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v18i1.325. Disponível em: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/325. Acesso em: Acesso em: 20 out. 2023.

Flipped classroom field guide, 2023. Disponível em: https://www.shortcutstv.com/wp-content/uploads/2023/06/Flipped-Classroom-Field-Guide.pdf. Acesso em: 5 out. 2024.

Flipped Learning Network (FLN), 2014. The Four Pillars of F-L-I-P™. Disponível em: https://www.flippedlearning.org/definition. Acesso em: 5 out. 2024.

GARCIA, J. P.; PIZARRO GALÁN, A. M.; PERERA CENDAL, F.; MARTÍN DÍAZ, M. J.; BACAS LEAL, P. Ideias de los alunos acerca del mol. estudio curricular. Enseñanza de las Ciencias, [s. l.], v. 8, n. 2, p. 111-119, 1990. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4926. Disponível em: https://ensciencias.uab.cat/article/view/v8-n2-garcia-pizarro-perera-etal. Acesso em: 30 out. 2019.

LIMA-JÚNIOR, Cláudio Gabriel; CAVALCANTE, Amanda Meira de Araújo; OLIVEIRA, Nayara de Lima; SANTOS, Gilmar Feliciano dos; MONTEIRO-JÚNIOR, José Maurício A. Sala de aula invertida no ensino de Química: planejamento, aplicação e avaliação no ensino médio. Revista debates em ensino de Química, Recife, v. 3, n. 2, p. 119-145, 2017. ISSN: 2447-6099. Disponível em: https://journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/1787. Acesso em: 19 fev. 2023.

Nevasca dourada – SuperQuímica #27. [s. l.], 2016. 1 vídeo (6 min). Publicado pelo canal Manual do Mundo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SWTeZwCLF4E. Acesso em: 20 out. 2019.

MOODLE, 2017a. Disponível em: https://moodle.org/. Acesso em 29 de maio de 2017.

MOODLE. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2017b. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Moodle&oldid= 49215731. Acesso em: 30 maio de 2017.

NASCIMENTO, Francisca Georginana M. do; ROSA, José Victor Aciole da. Princípio da sala de aula invertida: uma ferramenta para o ensino de Química em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 6, p.38513-38525, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-409. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/11816. Acesso em: 19 fev. 2023.

VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial, n. 4, p. 79-97, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/GLd4P7sVN8McLBcbdQVyZyG/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 19 de fev. de 2023.

YONEDA, Julliane D.; HUGUENIN, José Augusto Oliveira. Sala de aula invertida no ensino remoto de Química Geral. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, n. e034550, 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34550. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34550. Acesso em: 19 fev. 2023.

Published

2024-11-01

How to Cite

MOURA, E. F.; LIMA, W. de S. Flipped classroom adapted to face-to-face and remote teaching: case study in chemistry teaching. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–21, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.48821. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/48821. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article