Whirlwinds and hopefulness

curriculum and assessment in teacher education during times of emergency remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.51810

Keywords:

pandemic, remote teaching, curriculum, assessment

Abstract

This article analyzes the adaptations in the curriculum and assessment of the course Curriculum Theories offered to an undergraduate class in Pedagogy and a graduate class in Education at the Federal University of Minas Gerais during the first year of the coronavirus pandemic and its whirlwinds. The critical-reflexive analysis is based on a qualitative, exploratory, and descriptive study of the development of the course plan adapted for emergency remote teaching. The article revisits the institutional processes involved in authorizing the continuation of educational activities remotely, redefining pedagogical planning, describing and analyzing the methodological choices for course development and assessment. It is argued that amid the undeniable turbulent whirlwinds caused by the pandemic, it was possible to collectively develop a teacher education course whose curriculum and assessment needed to be rethought and adapted at the University. Thus, the collective commitment to life and public education led to the development of pedagogical strategies that mitigated the weaknesses of remote teaching. There were numerous gaps towards equity; however, the combination of efforts enabled the structuring of an assertively adapted course, fostering hope in teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirlei Rezende Sales, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Pós doutora pela University of Illinois, USA. Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFMG. Doutora em Educação pela mesma universidade. Coordenadora da linha de pesquisa Currículos, culturas e diferença. Membro dos seguintes grupos de pesquisa: EM Debate: Grupo de Pesquisas e Estudos sobre o Ensino Médio; Observatório da Juventude da UFMG; Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa).

Bruna de Oliveira Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFMG. Mestra em Educação Tecnológica (CEFET-MG). Pedagoga na Diretoria de Educação a Distância e Educação Digital (DEDD/UFMG). Membro dos seguintes grupos de pesquisa: EM Debate: Grupo de Pesquisas e Estudos sobre o Ensino Médio (UFMG); Observatório da Juventude da UFMG; Formação e Qualificação Profissional (FORQUAP/CEFET-MG).

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Fala, amendoeira. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1957.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Estabelece o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 06 set. 2024

CLAXTON, Charles S.; MURRELL, Patricia H. Learning styles. Washington, DC: George Washington University (ERIC), 1987.

COSTA, Fernando Albuquerque. O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; DIAS, Paulo; SILVA, Bento Duarte da (org). Cenários de inovação para a educação na sociedade digital. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria nº 343, 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de mar. de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 06 set. 2024.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Painel Coronavírus Brasil, 2020. Disponível em: https://covid.saude.gov.br. Acesso em: 06 set. 2024.

OMS declara o fim da emergência global de covid-19, Jornal Nacional, G1, 05 maio 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2023/05/05/oms-declara-o-fim-da-emergencia-global-de-covid.ghtml. Acesso em: 17 jul. 2024.

PARAÍSO, Marlucy. A ciranda do currículo com gênero, poder, resistência. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 388-415, set./dez. 2016. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/paraiso.pdf. Acesso em: 17 jul. 2024.

PEREIRA, Marcelo Almeida de Camargo; FELICETTI, Vera Lucia.; BARRO, Dânia; TREZZI, Clóvis; SPICER-ESCALANTE, Maria Luisa. Autoavaliação: observando e analisando a prática docente. Estudos em avaliação educacional. v. 31, p. 7-27, 2020. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/7010/3972. Acesso em: 20 jan. 2024.

RODRIGUES, Ione Aparecida Neto. O mundo muda, a avaliação muda: reflexões sobre a avaliação da aprendizagem remota. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, Pollyanna de Mattos Moura (org.). Tecnologias digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, p. 44-54, 2020. Disponível em: https://anadigital.pro.br/2020/10/30/tecnologias-digitais-e-escola. Acesso em: 09 de out. 2024.

SALES, Shirlei Rezende; EVANGELISTA, Gislene Rangel. Amor, coragem! Dilemas e possibilidades na relação com estudantes em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 858-875, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1198. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1198. Acesso em: 25 jan. 2021.

SANT’ANNA, Denise. Lavar as mãos, descolonizar o futuro. São Paulo: Editora N-1, 2020. Disponível em: https://issuu.com/n-1publications/docs/pandemia_cr_tica_6. Acesso em: 6 set. 2024.

SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de covid-19-19: o ensino remoto e a exaustão docente. Práxis Educativa. Ponta Grossa, v. 15, e2016289, p. 1-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.16289.094. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducatia. Acesso em: 06 set. 2024.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Resolução nº 02/2020, de 9 de julho de 2020. Regulamenta o ensino remoto emergencial para os cursos de graduação da UFMG durante período de pandemia da doença COVID-19. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão, Minas Gerais, 16 jun. 2020. Disponível em: https://ufmg.br/storage/7/2/7/c/727cdac040b9f81d6c3a531b0e3cafe7_15944093123508_526377393.pdf. Acesso em: 06 set. 2024.

VON HUNTY, Rita. Esperança e imaginação política. Youtube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=iqI7ZHVniSg&list=PL71U4jKxR54IxlJoBK1ONBRi07NOCt94Z&index=5. Acesso em: 6 set. 2024.

Published

2024-11-12

How to Cite

SALES, S. R.; GONÇALVES, B. de O. Whirlwinds and hopefulness: curriculum and assessment in teacher education during times of emergency remote teaching. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–20, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.51810. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/51810. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article