The fiction of “power for power's sake”

problematizations about the purpose of the State in Aristotle's practical philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2023.45928

Keywords:

Aristotle, Ethics, Politics, Common good

Abstract

This essay aims to i) argue for the relevance of moral values in determining political actions; ii) to present an overview of the forms of political power in antiquity and modernity, highlighting, through the parallel between the historical experiences of the polis and the nation-states, their due similarities and differences; iii) explore some critical points of Aristotle's practical philosophy regarding the concept of “common good” as a natural purpose of the community and its identification with the human purpose, happiness; iv) outline a defense of the need for the common good as a normative value that supports the construction of a conception of political science that is powerful in our time in view of its effective possibilities. In this journey, we seek to reflect on some questions in the light of Aristotelian thought in order to evaluate the place of the meaning of political life, that is, the “common good” - essentially linked, in his theory, to justice, the promotion of virtue and the condition of freedom -, as a concept that mobilizes problems for political science in our time.

Author Biography

  • Gustavo Ceneviva Zuccolotto, Universidade de São Paulo

    Se graduou no bacharelado e licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo, Brasil, em 2019, tendo concluído o mestrado na área de Teoria Política pelo departamento de Ciência Política da mesma instituição neste ano, 2023. Como tema de estudo do mestrado, se voltou à relação entre o conceito de “bem” na ética e na política de Aristóteles, nutrindo especial interesse nos debates acerca da filosofia política clássica e da história das ideias no período antigo e na modernidade. Tendo lecionado e atuado no campo da educação por seis anos em âmbito formal e não-formal, está atualmente concluindo um programa de dois anos de formação e prática em gestão pública ofertado pela prefeitura de São Paulo, atuando na Secretaria de Educação. Possui como princípio a defesa de uma sociedade justa e democrática, acreditando no enorme potencial que o conhecimento suscitado pelo debate público e racional tem a contribuir para tais fins. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1186-4480. Contato: gustavocene@gmail.com.

References

AMBLER, Wayne. Aristotle and Thrasymachus on the Common Good. In: BARTLETT & COLLINS (org.) Action and Contemplation: studies in the moral and political thought of Aristotle. New York: State University of New York, 1999.

ARISTÓTELES. Ética Nicomaquéia [EN]. Trad. María Araujo y Julián Marías. 8ª ed. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2002.

ARISTÓTELES. Eudemian Ethics [EE]. Trad. Anthony Kenny. Oxford: Oxford University Press, 2011.

ARISTÓTELES. Política [Pol]. Trad. Amaral e Gomes. Lisboa: Edição Vega, 1998.

BERLIN, Isaiah. Four Essays on Liberty. Oxford: Oxford University Press, 1969.

BERTI, Enrico. Aristóteles no século XX. Trad. Dion Davi Macedo. São Paulo: Editora Loyola, 1997.

BODÉÜS, Richard. Aristóteles: A justiça e a cidade. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

CARTLEDGE, Paul. Democracy: A life. Oxford: Oxford University Press, 2016.

COOPER, John. A Comunidade Política e o Bem Supremo. In: ZINGANO, Marco (org.). Sobre a Ética Nicomaqueia de Aristóteles. São Paulo: Editora Odysseus, 2010.

CONSTANT, Benjamin. Da liberdade dos antigos comparada à dos modernos. Filosofia Política, Porto Alegre, n. 2, 1985.

DUKE, George. The Distinctive in Common Good. The Review of Politics, University of Notre Dame, 78, 2016.

FRANK, Jill. A democracy of distinction: Aristotle and the work of Politics. Chicago: The University of Chicago Press, 2005.

HANSEN, Mogens. Democratic freedom and the concept of freedom in Plato and Aristotle. Greek, Roman, and Byzantine Studies, 50, 2010.

HERÓDOTO. História. Brasília: Ed. da Universidade de Brasília, 1985.

KEYT, David. Aristotelian Freedom. In: SCHMIDTZ, D.; PAVEL, C. E. (Org.) The Oxford handbook of freedom. Oxford: Oxford University Press, 2016.

NUSSBAUM, Martha C. Nature, Function, and Capability: Aristotle on political distribution. In: Wider Working Papers, UNU Helsinki, 1987.

SKINNER, Quentin. As fundações do pensamento político moderno. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

TIERNO, Patrício. Fins e meios da democracia ateniense. Cadernos de Ética e Filosofia Política, v. 2, n. 37, 2020.

TIERNO, Patrício. Os Críticos e sua Democracia: o significado do naturalismo político de Aristóteles. Conjectura: Filos. Educ., v. 23, n. 2, Dossiê Ética e democracia, 2018.

TILLY, Charles. Coerção, Capital e Estados europeus. Trad. Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

VERNANT, Jean Pierre. As Origens do Pensamento Grego. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora Difel, 2002.

WEBER, Max. Política como vocação. In: Ciência e política: duas vocações. Trad. Marco Antônio Casanova. São Paulo: Martin Claret, 2015.

WOLFF, Francis. Aristóteles e a Política. 19ª ed. São Paulo: Discurso Editorial, 1999.

Published

2023-06-30

How to Cite

The fiction of “power for power’s sake”: problematizations about the purpose of the State in Aristotle’s practical philosophy. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 1–21, 2023. DOI: 10.35699/2525-8036.2023.45928. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e45928. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 33

You may also start an advanced similarity search for this article.