The Timeless Dimension of Experience Through the Art of Dance
Studio Anna Pavlova, a dance school for lifetime
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.52844Keywords:
artistic training in dance, Studio Anna Pavlova, artistic and cultural memory, Dulce Beltrão, Sylvia CalvoAbstract
The paper discusses the cultural and artistic relevance of the Anna Pavlova Studio dance school, a significant space for the training, practice and enjoyment of dance in Belo Horizonte, directed by dancers Dulce Beltrão and Sylvia Calvo. Three axes support the text – material, subjective and analytical –, intertwined by the understanding of experience, perception and memory, in dialogue with authors Le Goff, Benjamin and Larrosa. The original analysis of the artists’ and school’s collections reveals its pioneering spirit and contributes to recording the memory of the art of dance, and paves the way for further research on professional dance in Minas Gerais. The power of one of the school’s main slogans is evident: “Anna Pavlova Studio, a dance school for life”.
Downloads
References
ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Klauss Vianna e o ensino de dança: uma experiência educativa em movimento (1948-1990). 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 8. ed. rev. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 213-240. (Obras Escolhidas, v. 1).
BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
CANDAU, Joël. Memória e identidade. Tradução de Maria Letícia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2021.
CELLARD, André. A análise documental. In: SALLUM JR., Brasílio (coord.). A pesquisa documental: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 295-316. (Coleção Sociologia).
CERBINO, Beatriz. Os programas do Ballet da Juventude: imagens impressas da dança. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA ANPUH-Rio, 13., 2008, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Associação Nacional de História, 2008.
FAZENDA, Maria José. Dança teatral: ideias, experiências, ações. 2. ed. Lisboa: Colobri; Instituto Politécnico de Lisboa, 2012.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
LARROSA, Jorge Bondía. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2024. (Coleção Educação: experiência e sentido).
LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.
MEIRELES, Tânia Mara Silva. Cia de Dança Palácio das Artes de Belo Horizonte: movimentos de uma experiência artístico-profissional continuada [1971-20213]. 2016. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 21 out. 2022.
OLIVEIRA, Luiz Sérgio de; D’ANGELO, Martha (org.). Walter Benjamin: arte e experiência. Rio de Janeiro: Nau; Niterói: EdUFF, 2009.
VAZ, José de Oliveira. TV Itacolomi sempre na liderança: a história de uma telemissora. 2. ed. rev. Belo Horizonte: Armazém das Ideias, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tânia Mara Silva Meireles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







