The Timeless Dimension of Experience Through the Art of Dance

Studio Anna Pavlova, a dance school for lifetime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.52844

Keywords:

artistic training in dance, Studio Anna Pavlova, artistic and cultural memory, Dulce Beltrão, Sylvia Calvo

Abstract

The paper discusses the cultural and artistic relevance of the Anna Pavlova Studio dance school, a significant space for the training, practice and enjoyment of dance in Belo Horizonte, directed by dancers Dulce Beltrão and Sylvia Calvo. Three axes support the text – material, subjective and analytical –, intertwined by the understanding of experience, perception and memory, in dialogue with authors Le Goff, Benjamin and Larrosa. The original analysis of the artists’ and school’s collections reveals its pioneering spirit and contributes to recording the memory of the art of dance, and paves the way for further research on professional dance in Minas Gerais. The power of one of the school’s main slogans is evident: “Anna Pavlova Studio, a dance school for life”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Klauss Vianna e o ensino de dança: uma experiência educativa em movimento (1948-1990). 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 8. ed. rev. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 213-240. (Obras Escolhidas, v. 1).

BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. Tradução de Maria Letícia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2021.

CELLARD, André. A análise documental. In: SALLUM JR., Brasílio (coord.). A pesquisa documental: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 295-316. (Coleção Sociologia).

CERBINO, Beatriz. Os programas do Ballet da Juventude: imagens impressas da dança. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA ANPUH-Rio, 13., 2008, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Associação Nacional de História, 2008.

FAZENDA, Maria José. Dança teatral: ideias, experiências, ações. 2. ed. Lisboa: Colobri; Instituto Politécnico de Lisboa, 2012.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

LARROSA, Jorge Bondía. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2024. (Coleção Educação: experiência e sentido).

LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

MEIRELES, Tânia Mara Silva. Cia de Dança Palácio das Artes de Belo Horizonte: movimentos de uma experiência artístico-profissional continuada [1971-20213]. 2016. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 21 out. 2022.

OLIVEIRA, Luiz Sérgio de; D’ANGELO, Martha (org.). Walter Benjamin: arte e experiência. Rio de Janeiro: Nau; Niterói: EdUFF, 2009.

VAZ, José de Oliveira. TV Itacolomi sempre na liderança: a história de uma telemissora. 2. ed. rev. Belo Horizonte: Armazém das Ideias, 2008.

Published

2025-09-13

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

The Timeless Dimension of Experience Through the Art of Dance: Studio Anna Pavlova, a dance school for lifetime. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 15, n. 34, p. 339–358, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.2025.52844. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/52844. Acesso em: 25 dec. 2025.