ASSEMBLAGE-INTERDISCIPLINAR COMO POSSIBILIDADE DE CONSTRUÇÃO DE UM PERCURSO METODOLÓGICO INTERDISCIPLINAR

Authors

  • Josie Agatha Parrilha Silva Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15495

Keywords:

Interdisciplinarity, Art and science, Assemblage-interdisciplinary

Abstract

This   paper  is   the   result   of   a  methodological   proposal   developed   in   a postdoctoral   research   carried   out   in   the   Post-Graduate   Program   in Education for Science (UNESP-BAURU). It aimed to present a theoretical discussion   about   a   methodological   proposal   for   the   development   of interdisciplinary research from the approach between Art and Science. For this   aim   we   develop   this   proposed   methodology,   called   Assemblage- Interdisciplinar. The theme of the research was the Moon, however, it refers to an open proposal and can be developed in other researches that seek to develop interdisciplinary possibilities, especially from the area of Visual Arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Josie Agatha Parrilha Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Brasil

    Professora de Artes Visuais da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Graduada em Artes Visuais e Pedagogia. Mestre em Educação e Doutora em Educação para a Ciência a e Matemática. Atua no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia da UTFPR, campus Ponta Grossa. Líder do Grupo de Pesquisa INTERART -   Interação entre arte, ciência e educação: diálogos e interfaces nas Artes Visuais (CNPq). Atua na tríade universitária: Ensino Pesquisa e Extensão, com projetos ligados às Artes Visuais e enfoque interdisciplinar (ênfase na relação Arte - Ciência)

References

ARCHER, Michael. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FAZENDA, Ivani. (Org.). A Pesquisa em Educação e as Transformações do Conhecimento. 12ª edição. Campinas: Papirus, 2012.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MARTINS, Joel. Um enfoque fenomenológico do curriculo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MERLEAU –PONTY, Maurice. O visivel e o invisivel. Trad. José Artur Gianotti e Armando Mora d´Oliveira. São Paulo: Perspectiva, 2007.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 23ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

SILVA, Josie Agatha Parrilha; DANHONI NEVES, Marcos Cesar. O codex CigoliGalileo: ciência, arte e religião num enigma copernicano. Maringá: EDUEM, 2015.

ZAMBONI, Silvio. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. 3ª ed. São Paulo: autores associados, 2006.

Published

2017-11-22

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

ASSEMBLAGE-INTERDISCIPLINAR COMO POSSIBILIDADE DE CONSTRUÇÃO DE UM PERCURSO METODOLÓGICO INTERDISCIPLINAR. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 23–43, 2017. DOI: 10.35699/2238-2046.15495. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15495. Acesso em: 25 dec. 2025.