UCRÔNICA
UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS
Keywords:
Audiovisual editing, Uchronic time, Contemporary technologiesAbstract
There are several possible interlacings between contemporary technologies and art education, but it is important that the pedagogical project of the schools that launch this experiment seeks to constantlyencourage the appropriation of technologies for purposes of artistic experimentation by their team. In order to contribute to this pedagogical perspective, we developed a open source software with free distribution for video editing, which enables us to reconsider the practice and teaching methods for audiovisual editing. This article presents the general concepts that permeate the contemporary technology here called Uchronic Mountage and some possibilities in the audiovisual arts education.
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Tradução Vinícius Nicastro Honesko. Santa Catarina: Argos, 2009.
AUGUSTO, Maria de Fátima. A montagem cinematográfica e a lógica das imagens. Belo Horizonte: FUMEC, 2004.
BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro comas tecnologias contemporâneas. In: Arte/Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. Org. Ana Mae Barbosa. São Paulo: Cortez, 2008.
COUCHOT, Edmont. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2003.
DELEUZE, Gilles. A Imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.
DELEUZE, Gilles, GATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Livro 1. São Paulo: Editora 34, 2004.
DELEUZE, Gilles, GATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Livro 5. São Paulo: Editora 34, 1997.
FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
LATOUR, Bruno. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: EDUSC, 2001.
MURCH, Walter. Num Piscar de Olhos: A edição de Filmes sob a ótica de um mestre. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 2004.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Tecnologias Contemporâneas e o Ensino da Arte, in: BARBOSA, Ana Mae (Org), Inquietações e mudanças no ensino da arte. 6ª Edição. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
XAVIER, Ismail. A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal, 2003. Revistas Notas de aula
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Ensino de Arte e Tecnologias Contemporâneas. Aula proferida na Escola de Belas Artes da UFMG. Belo Horizonte, Março a Julho de 2013.
MESHES OF AFTERNOON. Direção: Maya Deren, Alexander Hammid. Produção: Maya Deren, Alexander Hammid. Roteiro: Maya Deren. Interpretes: Maya Deren, Alexander Hammid. Som: Teiji Ito. EUA: N/A, 1943. 1 filme (14min), P&B.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.