CORPO E RISCO

POÉTICA E PERFORMATIVIDADE

Authors

Keywords:

Risk, Body, Performativity

Abstract

We are dealing here with the risk on the contemporary scene, from a reflection about their relationship with body and performativity. We leave the analysis of the term itself in the various fields of knowledge based in Ulrich Beck, Zygmunt Bauman Josette Feral, David Le Breton e Deleuze and observation of works and contemporary artists that adopt the risk as attitude performative or aesthetics like Intrepid Troupe (RJ), Nau Ícaros (SP), La Minimum (SP), Cia. Scenic Circense ParaladosanjoS (SP), Pia Fraus ( SP) Group Ares (SP), or foreigners like De La Guarda and Fuerza Bruta! (Argentina), Compagnia Finzi Pasca (Switzerland) and La Fura dels Baus (Spain). Also the performers work as Jan Fabre, Tehching Hsieh and Brazilian Filipe Spindola and Sara Panamby (RJ), who take very different attitudes toward risk. Companies and dance artists, such as the aforementioned Group Scene 11 (SC) and the dancer and choreographer Diogo Granato (SP), which supports its creation in Contact Improvisation techniques, circus and parkour.

Author Biographies

  • Renato Ferracini, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

    Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena - IA - UNICAMP. Ator e pesquisador do Lume Teatro (Campinas - SP). É autor de quatro livros e diversos artigos sobre teatro e editor chefe da revista ILINX - UNICAMP.

  • Carolina Hamanaka Mandell, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

    Atriz, bacharel e Artes Cênicas pela UNICAMP, Mestre em Pedagogia do Teatro pela ECA-USP e Doutoranda em Artes da Cena pela UNICAMP.

References

BAUMAN, Zygmunt. Vida Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

______. Medo Líquido. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BECK, Ulrich. Souciedade de Risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo: Ed. 34, 2010.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição? São Paulo: editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI. O que é Filosofia? São Paulo: editora 34, 2009.

ESPINOSA, Bento de. Ética. Lisboa : Relógio D’agua : 1992.

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Revista Sala Preta, v. 9, n°1, 2009, p. 197-210.

_____. Performance et performativité. 2008.

GOUDARD, Phillippe. Estética do risco: do corpo sacrificado ao corpo abandonado. In WALLON, Emmanuel (Org.). O circo no risco da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

GUZZO, Marina Souza Lobo. Risco como estética, corpo como espetáculo. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2009.

LE BRETON, David. Conductas de Riesgo: de los juegos de la muerte a los juegos de vivir. Buenos Aires: Topía Editorial, 2011.

_____. Passions du risque. Paris: Métailié, 2000.

_____.Sociologie du risque. Paris: Praisses Universitaires de France, 2012.

MATURANA, Humbeto; VARELA, Francisco. De máquinas e seres-vivos – Autopoiése – A organização do vivo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PELBART, Peter Pál. Vida Capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2011.

VEIGA, Guilherme. Ritual, risco e arte circense: o homem em situações-limite. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.

WALLON, Emmanuel (Org.). O circo no risco da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

Published

2016-11-01

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

CORPO E RISCO: POÉTICA E PERFORMATIVIDADE. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 229–241, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15749. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 18

You may also start an advanced similarity search for this article.