The confrontation against a system is not about abandoning it
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16114Keywords:
Contemporary art, Cultural Criticism, Archive, ActivismAbstract
This essay is an exercise in conversation and was guided by two ideas, on the one hand, the conviction that we are surrounded by an atmosphere marked by impossible dialogues, and that marked by the impossibility of talking about discordant issues, listening to others, perceiving others besides ourselves. Thus, we are running in circles, trying to solve false problems. On the other hand, the desire to talk more about doubts that permeate our research and practice in the field of art. In this dialogue, we discuss the possible relationships that can be established between "engaged art" and "archival art", believing that we can publicly formalize an exercise of collaboration between ourselves that has been around for some time and has now gained new contours.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Uma Biopolítica Menor. São Paulo: n-1 2016.
ARGAN, Giulio. Arte Moderna. Tradução: Denise Bottmann; Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BUCK-MORSS, Susan. Hegel e o Haiti. Tradução: Sebastião Nascimento. São Paulo: N-1 edições, 2017. [Publicado originalmente em 2000].
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas – Notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
BUTLER, Judith; ATHANASIOU, Athena. Dispossession: The Performative in the Political. Cambridge/Malden: Polity Press, 2013. p. 13.
DE CERTEAU, Michel. A escrita da história. Tradução: Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2013. [1ª ed. 1975.]
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Tradução: Cláudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001. [Publicado originalmente em 1995].
DÉOTTE, Jean-Louis. Oubliez! Les Ruines, L’Europe, Le Musée. Paris: Éditions L’Harmattan, 1994.
COMITÊ INVISÍVEL. Aos nossos Amigos – Crise e Insurreição. São Paulo: N-1, 2016.
COLECTIVO SITUACIONES. Politizar a tristeza. Global, Rio de Janeiro, n. 8, p. 22-23, mar./abr./maio, 2007. Disponível em: <http://www.sindominio.net/eldinerogratis/TEXTOS/Politizar%20la%20tristeza.htm>. Acesso em: 15 maio 2016.
DELEUZE, Gilles. Controle e Devir. Conversações. São Paulo, Ed. 34, 2010.
FAULKNER, Simon. Images and Demonstrations in the Occupied West Bank. JOMEC Journal: Journalism, Media, and Cultural Studies, n. 4, nov. 2013.
FORENSIC ARCHITECTURE. Forensis – The Architecture of Public True. Berlim: Sternberg Press and Forensic Architecture, 2014.
HOLMES, Brian. Escape the Overcode – Activist art in the control society. Eindhoven, Zagreb,Istanbul: Van Abbemuseum/WHW, 2009.
KRØIJER, Stine. Figurações do Futuro. Da forma e temporalidade dos protestos entre ativistas da Esquerda Radical na Europa. Alegrar, Dossiê Na rua | Em movimento, Curitiba, n. 12, dez. 2013.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1, 2018.
MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1, 2018.
MBEMBE, Achille. The Power of the Archive and its Limits. In: HAMILTON, Carolyn; HARRIS, Verne; TAYLOR, Jane; PICKOVER, Michele; SALEH, Razia; REID, Graeme. (ed.) Refiguring the Archive. Cape Town, South Africa: David Philip Publishers, 2002.
Mussi, Joana Zatz. Arte em Fuga. 2017. Tese (Doutorado em Projeto, Espaço e Cultura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. doi:10.11606/T.16.2018.tde-11012018-122950.
PATO, Ana Mattos Porto. Arte contemporânea e arquivo: como tornar público o arquivo público?. 2017. Tese (Doutorado em História e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo)- Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. doi:10.11606/T.16.2018.tde-13062017-115843.
PETTI, Alessandro; HILAL, Sandi; WEIZMAN, Eyal. Architecture After Revolution. Berlim: Sternberg Press, 2013.
SANTOS, Boaventura Sousa. Um discurso sobre as ciências. Porto: Edições Afrontamento, 1988.SANTOS, Boaventura Sousa. Do pós-moderno ao pós-colonial. E para além de um e outro. CONGRESSO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE CIENCIAS SOCIAIS, 7., realizado em Coimbra, de 16 a 18 de setembro de 2004. Conferência de Abertura. Disponível em: http://www.ces.uc.pt/misc/Do_pos-moderno_ao_pos-colonial.pdf. Acesso em: 2 jan. 2017.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Sobre o anarquivamento – um encadeamento a partir de Walter Benjamin. Revista Poiésis, n. 24, p. 35-58, dez. 2014.
SPIEKER, Sven. The Big Archive: art from bureaucracy. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2008.
WEIZMAN, Eyal. Aesthetic of Evidence. Genebra, 2010. Seminário disponível no site Forensic Architecture, Disponível em: http://www.forensic-architecture.org/seminar/aesthetics-of-evidence/.
WRIGHT, Stephen. Toward a Lexicon of Usership. Texto presente no site do Van Abbemuseum, de Eindhoven, Holanda. Disponível em: http://museumarteutil.net/tools/. Acesso em: 20 jan. 2015. [Tradução nossa]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ana Pato, Joana Zatz Mussi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







