The confrontation against a system is not about abandoning it

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16114

Keywords:

Contemporary art, Cultural Criticism, Archive, Activism

Abstract

This essay is an exercise in conversation and was guided by two ideas, on the one hand, the conviction that we are surrounded by an atmosphere marked by impossible dialogues, and that marked by the impossibility of talking about discordant issues, listening to others, perceiving others besides ourselves. Thus, we are running in circles, trying to solve false problems. On the other hand, the desire to talk more about doubts that permeate our research and practice in the field of art. In this dialogue, we discuss the possible relationships that can be established between "engaged art" and "archival art", believing that we can publicly formalize an exercise of collaboration between ourselves that has been around for some time and has now gained new contours.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Pato, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

    Ana Pato (São Paulo, 1972) é doutoranda da FAU-USP, bolsista da FAPESP e pesquisadora-associada do Museu de Arte Moderna da Bahia. Foi curadora-chefe da 3º Bienal da Bahia (2014) e diretora de projetos da Associação Cultural Videobrasil (2000-2012). É autora do livro Literatura Expandida: arquivo e citação na obra de Dominique Gonzalez-Foerster (2012).

  • Joana Zatz Mussi, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

    Artista. Pesquisadora. Educadora. Doutora em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo

References

AGAMBEN, Giorgio. Uma Biopolítica Menor. São Paulo: n-1 2016.

ARGAN, Giulio. Arte Moderna. Tradução: Denise Bottmann; Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BUCK-MORSS, Susan. Hegel e o Haiti. Tradução: Sebastião Nascimento. São Paulo: N-1 edições, 2017. [Publicado originalmente em 2000].

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas – Notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith; ATHANASIOU, Athena. Dispossession: The Performative in the Political. Cambridge/Malden: Polity Press, 2013. p. 13.

DE CERTEAU, Michel. A escrita da história. Tradução: Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2013. [1ª ed. 1975.]

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Tradução: Cláudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001. [Publicado originalmente em 1995].

DÉOTTE, Jean-Louis. Oubliez! Les Ruines, L’Europe, Le Musée. Paris: Éditions L’Harmattan, 1994.

COMITÊ INVISÍVEL. Aos nossos Amigos – Crise e Insurreição. São Paulo: N-1, 2016.

COLECTIVO SITUACIONES. Politizar a tristeza. Global, Rio de Janeiro, n. 8, p. 22-23, mar./abr./maio, 2007. Disponível em: <http://www.sindominio.net/eldinerogratis/TEXTOS/Politizar%20la%20tristeza.htm>. Acesso em: 15 maio 2016.

DELEUZE, Gilles. Controle e Devir. Conversações. São Paulo, Ed. 34, 2010.

FAULKNER, Simon. Images and Demonstrations in the Occupied West Bank. JOMEC Journal: Journalism, Media, and Cultural Studies, n. 4, nov. 2013.

FORENSIC ARCHITECTURE. Forensis – The Architecture of Public True. Berlim: Sternberg Press and Forensic Architecture, 2014.

HOLMES, Brian. Escape the Overcode – Activist art in the control society. Eindhoven, Zagreb,Istanbul: Van Abbemuseum/WHW, 2009.

KRØIJER, Stine. Figurações do Futuro. Da forma e temporalidade dos protestos entre ativistas da Esquerda Radical na Europa. Alegrar, Dossiê Na rua | Em movimento, Curitiba, n. 12, dez. 2013.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1, 2018.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1, 2018.

MBEMBE, Achille. The Power of the Archive and its Limits. In: HAMILTON, Carolyn; HARRIS, Verne; TAYLOR, Jane; PICKOVER, Michele; SALEH, Razia; REID, Graeme. (ed.) Refiguring the Archive. Cape Town, South Africa: David Philip Publishers, 2002.

Mussi, Joana Zatz. Arte em Fuga. 2017. Tese (Doutorado em Projeto, Espaço e Cultura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. doi:10.11606/T.16.2018.tde-11012018-122950.

PATO, Ana Mattos Porto. Arte contemporânea e arquivo: como tornar público o arquivo público?. 2017. Tese (Doutorado em História e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo)- Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. doi:10.11606/T.16.2018.tde-13062017-115843.

PETTI, Alessandro; HILAL, Sandi; WEIZMAN, Eyal. Architecture After Revolution. Berlim: Sternberg Press, 2013.

SANTOS, Boaventura Sousa. Um discurso sobre as ciências. Porto: Edições Afrontamento, 1988.SANTOS, Boaventura Sousa. Do pós-moderno ao pós-colonial. E para além de um e outro. CONGRESSO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE CIENCIAS SOCIAIS, 7., realizado em Coimbra, de 16 a 18 de setembro de 2004. Conferência de Abertura. Disponível em: http://www.ces.uc.pt/misc/Do_pos-moderno_ao_pos-colonial.pdf. Acesso em: 2 jan. 2017.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Sobre o anarquivamento – um encadeamento a partir de Walter Benjamin. Revista Poiésis, n. 24, p. 35-58, dez. 2014.

SPIEKER, Sven. The Big Archive: art from bureaucracy. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2008.

WEIZMAN, Eyal. Aesthetic of Evidence. Genebra, 2010. Seminário disponível no site Forensic Architecture, Disponível em: http://www.forensic-architecture.org/seminar/aesthetics-of-evidence/.

WRIGHT, Stephen. Toward a Lexicon of Usership. Texto presente no site do Van Abbemuseum, de Eindhoven, Holanda. Disponível em: http://museumarteutil.net/tools/. Acesso em: 20 jan. 2015. [Tradução nossa]

Published

2019-11-22

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

The confrontation against a system is not about abandoning it. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 29–57, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16114. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16114. Acesso em: 24 dec. 2025.