The sharing of the common in the performance Contra X Tempo

Collaborative creative process as an aesthetic and political act

Authors

  • Hugo Fortes Universidade de São Paulo (USP), Brasil http://orcid.org/0000-0002-4515-2521
  • Yiftah Peled Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil
  • Marcos Martins Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil
  • Tiago Cardoso Gomes Universidade de São Paulo (USP), Brasil https://orcid.org/0000-0002-7952-7192
  • Luciana Magno Universidade de São Paulo (USP), Brasil
  • Leandra Espírito Santo Universidade de São Paulo (USP), Brasil
  • Síssi Fonseca Universidade de São Paulo (USP), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16116

Keywords:

Collaborative process, Performance, Politics

Abstract

This text presents reflections on the collaborative creation process of the collective performance Contra X Tempo. The work consisted of seven performance actions created by the artists, which were performed concomitantly by each of the members in the same space. A kind of circuit was created, in which each artist performed an action for a certain time and then went on to perform another action proposed by the colleague, in a process of sharing. The work dealt with the central quality of the political action – alterity – the state that is constituted through relations of difference or the ability to put oneself in the other's place and share the common space.

Author Biographies

  • Hugo Fortes, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

    Artista visual, Doutor e Livre-Docente em Artes Visuais pela ECA-USP e Professor Associado na ECA-USP.

  • Yiftah Peled, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil

    Artista Visual, Doutor em Artes Visuais pela ECA-USP e Professor Doutor na Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

  • Marcos Martins, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil

    Artista Visual, Doutor em Artes Visuais pela ECA-USP e Professor Doutor na Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

  • Tiago Cardoso Gomes, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

    Artista Visual e Doutor em Artes pela ECA-USP

  • Luciana Magno, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

    Artista Visual e Doutoranda em Artes Visuais pela ECA-USP

  • Leandra Espírito Santo, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

    Artista Visual e Doutoranda em Artes Visuais pela ECA-USP

  • Síssi Fonseca, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

    Artista Visual e Bacharel em Comunicações pela ECA-USP

References

COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 1989.

Nicolete, Adélia. Criação coletiva e processo colaborativo: algumas semelhanças e diferenças no trabalho dramatúrgico. Sala Preta, n. 2, 318-325, 2002. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v2i0p318-325.

RANCIÈRE, Jaques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimentalorg.: Ed 34, 2005

SALLES, Cecilia Almeida. Redes da Criação: Construção da Obra de Arte. Vinhedo: Editora Horizonte, 2006.

SILVA, Gabriela Saenger. Arte em Partilha: práticas artísticas colaborativas e participativas em arte contemporânea. Orientadora: Maria Amélia Bulhões Garcia. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

Published

2019-11-22

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

The sharing of the common in the performance Contra X Tempo: Collaborative creative process as an aesthetic and political act. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 58–86, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16116. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16116. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 35

You may also start an advanced similarity search for this article.